Wanneer kan je programmeren?

Zoals ik al zei, wanneer kan je jezelf een programmeur noemen? En moet je de codes uit je hoofd kennen, of alleen weten te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

je bent een programmeur als je:
1. goed algoritmes kunt ontwerpen
2. een programmeertaal goed beheerst
3. begrijpt waarvoor jouw programma moet dienen
4. voldoende details kent
5. voldoende wiskundige achtergrond hebt
6. databases begrijpt, incl. SQL kennis hebt.

Programmeurs zijn slimme mensen, die een hoop geld kunnen verdienen. Zonder die slimheid en kennis wordt het niets.

Toegevoegd na 5 uur:
Praktisch zijn de volgende eigenschappen noodzakelijk:
7. Je moet een uitstekend geheugen hebben, je moet weten hou de source is opgebouwd
8. Je moet scrollende text kunnen bevatten. Je kunt niet op je gemak jouw source doorlezen. Voor een complex programma zit je al gauw op een half miljoen regels of veel en veel meer. Mijn laatste programma bestond uit meer dan 1 miljoen regels, ik heb daar twee jaar aan gewerkt en het bracht 1 Eur per regel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi!
Nou ik ben zelf programmeur (had je natuurlijk al verwacht) en heb een loopbaan die nu al meer dan 10 jaar duurt. Pas na enkele jaren als junior programmeur ben je programmeur, en dat ben je dan een aantal jaar aleer je tot de gelederen van senior doordringt.
Maar goed, wat kenmerkt nu een programmeur?
Ik denk dat een programmeur
- snel herkent wat een lap code moet doen, op zowel het niveau van grote lijnen als op deelstatements;
- een breed scala aan statements uit zijn hoofd weet EN weet waar die toe te passen zijn;
- een toeweiding heeft om 'bij' te willen blijven, want er ontwikkelt zich heel erg veel in het lanschap van het programmeren; de programmeur moet constant up-to-date blijven en nieuwe ontwikkelingen blijven volgen.
Echt codes uit je hoofd weten is dom. Dat is hetzelfde als schrijver willen worden en kronkels uit je hoofd te gaan leren. Je moet weten wat je wilt kwa code: op welke manier moet je iets oplossen. EN je moet weten waar je een overzicht kunt vinden van al de beschikbare statements, functies of hoe het ook heet in die programmeertaal.
Ik denk ook dat je als programmeur een aantal talen kunt leren, OF je specialiseren en je tot 1 taal beperken, maar dan verwacht men dat je van die ene taal (liefst niet een taal die dreigt uit te sterven) wel VEEl paraat hebt. Ik denk dat er voor beide wat te zeggen is, maar dat de trend toch in de rchting is van enkele talen omdat er steeds meer talen met elkaar moeten 'praten' of gegevens uitwisselen. Ook internet speelt een niet meer weg te denken rol, dus ook veel html en html-achtig en gerelateerde codes.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pro·gram·meur de; m,v -s (comp) iem die programmeert: computerprogrammeur

 pro·gram·me·ren -meerde, h geprogrammeerd 1 (comp) programma’s maken

Oftewel een programmeur is iemand die computer programma's maakt (volgens de van Dale). In de praktijk zit dit wat lastiger in elkaar. Je bent dus al een programmeur als je een klein macrootje voor excel schrijft, of een simpele website maakt (alhoewel dat vaak webdeveloper wordt genoemd).

Het onderscheid wat iemand maakte tussen junior, senior en medior programmeurs is natuurlijk terecht. Maar ook als junior programmeur ben je programmeur. Geen goede programmeur, maar wel een programmeur. Zelfs als student kun je dat al zijn.

Op je tweede deel van je vraag: "moet je de codes uit je hoofd kennen, of alleen weten te gebruiken?"

Als je geen enkele code uit je hoofd kunt kun je wel een programmeur zijn maar ben je hoogstwaarschijnlijk een slechte en langzame programmeur. Je hoeft niet alles te weten, maar een beetje kennis is wel ontzettend handig.
Vergelijk het met het schrijven van een brief in het Portugees. Als je geen enkel woord uit je hoofd kent maar alles op moet zoeken dan gaat dat veel langzamer (en slechter, verkeerde context ed.) dan wanneer je een groot deel wel kent. Natuurlijk zoek je weleens iets na, maar als je niets uit je hoofd kent ben je geen goede programmeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een programmeur kan een computer programma maken. Die weet welke codes en algoritmes er nodig zijn om die computer te sturen die het programma het programma maakt.

Dus als je een rekenmachine wilt maken. Dan moet je een scherm kunnen maken met knoppen erop en velden. Die knoppen roepen elk weer een apart stuk code aan die de specifieke taak van de knop uitvoert.
De invoervelden worden gebruik om de gebruiker de rekensom te laten invoeren. Deze waarden zal de code gebruiken voor hun specifieke taak. De uitkomst zal de code plaatsen in het resultaten veld.

Hiernaast moet je reken houden dat de code fouten kan genereren. Dus delen door nul mag niet. Die mogelijke fouten moet je afvangen in de code en verwerken zodat de gebruiker van het programma weet wat hij moet doen.

Dit is natuurlijk maar een klein en simpel programma'tje. Hoe moeilijker het systeem, hoe beter de programmeur moet zijn.
Hoe groter het systeem, hoe meer de taken worden uitgesplitst in specialisaties.
Zo heb je analisten, ontwerpers, database ontwerpers, graphic designers voor de gebruikersschermen, programmeurs, teamleiders, project leiders.
Het programma wordt helemaal opgesplitst in verschillende onderdelen en modulen.

Maar je kan pas programmeren als je eenvoudige programma'tjes kan maken. Je kan goed programmeren als je complexe programma's kunt maken.