Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik makkelijk met hele grote photoshop bestanden werken?

Ik moet een bestand aanleveren bij de drukker voor een banner van 400cm x 300cm. Dat wordt een bestand van 15gb in photoshop. Iemand een suggestie hoe dit iets makkelijker kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als wat voor bestand sla je hem op, sowieso zou ik dit bestand als JPEG aanleveren, dit is een gecomprimeerde afbeeldings extentie.

kijk anders ook even naar de DPI instellingen, als je deze minder maakt, scheelt dat ook vaak al flink

Toegevoegd na 7 minuten:
hier een goeie tutorial via youtube

Toegevoegd na 10 minuten:
vanaf 1:40 wordt uitgelegd hoe je de grootte aanpast
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaliter gebruik je naast de grote versie een verkleinde versie van het bestand voor bewerkingen. Dit is als het ware je schetsblok waarop je je filters en bewerkingen test. Werkt het goed dan pas je het filter toe op het grote bestand. Op die manier hou je het allemaal enigszins werkbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in het verleden als grafisch ontwerper voor een beletteringsbedrijf ook vaak grote bestanden aan moeten leveren. Beter vraag je even aan de drukker aan welke voorwaarden je bestand moet gaan doen. Welke resolutie moet het bestand aan voldoen en hoeveel DPI moet de afbeelding zijn? Beide factoren zijn cruciaal voor de kwaliteit en grootte van het bestand.

Grote bestanden zijn niet per definitie beter en daarnaast wordt je bestand waarschijnlijk flink geupscaled. Dus nogmaals, check het even bij de drukker en waarschijnlijk valt het allemaal wel mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding