Hoe kan ik makkelijk met hele grote photoshop bestanden werken?

Ik moet een bestand aanleveren bij de drukker voor een banner van 400cm x 300cm. Dat wordt een bestand van 15gb in photoshop. Iemand een suggestie hoe dit iets makkelijker kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Als wat voor bestand sla je hem op, sowieso zou ik dit bestand als JPEG aanleveren, dit is een gecomprimeerde afbeeldings extentie.

kijk anders ook even naar de DPI instellingen, als je deze minder maakt, scheelt dat ook vaak al flink

Toegevoegd na 7 minuten:
hier een goeie tutorial via youtube

Toegevoegd na 10 minuten:
vanaf 1:40 wordt uitgelegd hoe je de grootte aanpast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaliter gebruik je naast de grote versie een verkleinde versie van het bestand voor bewerkingen. Dit is als het ware je schetsblok waarop je je filters en bewerkingen test. Werkt het goed dan pas je het filter toe op het grote bestand. Op die manier hou je het allemaal enigszins werkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in het verleden als grafisch ontwerper voor een beletteringsbedrijf ook vaak grote bestanden aan moeten leveren. Beter vraag je even aan de drukker aan welke voorwaarden je bestand moet gaan doen. Welke resolutie moet het bestand aan voldoen en hoeveel DPI moet de afbeelding zijn? Beide factoren zijn cruciaal voor de kwaliteit en grootte van het bestand.

Grote bestanden zijn niet per definitie beter en daarnaast wordt je bestand waarschijnlijk flink geupscaled. Dus nogmaals, check het even bij de drukker en waarschijnlijk valt het allemaal wel mee.