Hoe krijg ik deze zoekfunctie in excel?

Ik heb op tabblad 1 een 'postcodekolom'. Ik wil daaronder graag de resultaten van alle zelfde waardes uit tabblad 2. In dit geval heb ik de postcodes op tabblad 2 in kolom A, maar ik wil dan ook de resultaten van kolom B,C,D weergegeven hebben in tabblad 1. Of kun je ergens terecht om zoiets te laten maken?
Ik moet de gegevens van tabblad 1 printen, dus het is geen optie om de gegevens uit tabblad 2 te kopiëren naar tabblad 1.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.5K
Amadea
4 jaar geleden
Zelf zou ik dit oplossen door de kolommen A, B, C en D te kopiëren naar het eerste tabblad.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar ik moet tabblad 1 printen en wil dan alleen de gegevens zien die ik nodig heb.
TurfGraver
4 jaar geleden
Neem aan dat je alleen de gegevens van die (ingevoerde) postcode op blad 1 wil.
En dan onder elkaar zi der eventueel ruimtes er tussen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt AnnBoo8146! Weet u (of iemand anders) ook hoe je de zoekfunctie dan kunt verleggen naar een ander tabblad?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel TurfGraver. Dat klopt, ik wil de gegevens van die ingevoerde postcode onder elkaar zien.

Antwoorden (2)

Daarvoor gebruik je de formule VERT.ZOEKEN.
Het is lastig hier uit te leggen hoe je deze functie goed gebruikt. Maar via de bijgevoegde link kom je bij een instructievideo van office-support.
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Prima. Als er maar 1 resultaat getoond hoeft te worden.
AnnBoo8146
4 jaar geleden
@TurfGraver, de functie kan je in meerdere kolommen naast elkaar herhalen, waarmee je in iedere kolom de gegevens uit een andere kolom in de zoekmatrix haalt.
TurfGraver
4 jaar geleden
Ook uit een volgende rij?
AnnBoo8146
4 jaar geleden
@TurfGraver, dat wordt inderdaad lastig.
TurfGraver
4 jaar geleden
Macro voor maken. ;)
Je kunt de lijst met adressen waarvan de postcode gelijk is, op de volgende manier in tabblad 1 krijgen. Het is wellicht lastig te begrijpen, maar als je het eenmaal door hebt kun je dit vaak toepassen waar je anders handmatig aan de slag moet.
Ik leg het uit a.d.h.v het plaatje hieronder.

Allereerst zoek je het eerste regelnummer op waar de ingevoerde postcode in de tabel staat. De formule in B2 zie je uitgeschreven in E2. In de adressenlijst staat de eerste postcode 1234AB op regel 2. Dat is dus de uitkomst in cel B2.

Mijn adressenlijst staat op tab 'sheet1' van A1:D7

Die 2 (regel 2 dus) gebruik je in een INDIRECT formule waarin je het vaste deel (naam tabblad en kolom) tussen quotes zet en daar zet je de uitkomst van B2 achter. Dit maakt een verwijzing op basis van text en het regelnummer. Als de ingevoerde postcode (cel A2)gelijk is aan de postcode van de INDIRECT formule wordt de waarde (straat) getoond, anders komt er "" (leeg dus).
De RIJ formule geeft de rij van de actieve cel aan, voor A5 is dat 5, voor A6 is dat 6 etc. Door de RIJ formule in de verwijzing te gebruiken en daar iedere keer 5 af te trekken, tel je er eigenlijk in iedere formule die je eronder kopieert 1 bij op en verwijst de formule dus in iedere volgende regel ook naar de volgende regel in je adressenlijst.

Succes!
Om deze oplossing te laten werken moet de adressenlijst op postcode gesorteerd zijn.
Toegevoegd op 15 januari 2020 13:39: tekst
Plaatje bij antwoord
paulus811
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Hi KeesWim, dat is inderdaad juist en zal ik in het antwoord vermelden. Bedankt!