Hoe kan ik met in 1 keer honderden mapjes aanmaken in Windows 10?

Ik moet een paar honderd mapjes aanmaken, allemaal met opvolgend nummer. Ik heb niet zo'n zin om dit handmatig te gaan doen.
Ik weet dat je ook via de CMD met het commanda "mkdir" een map kan aanmaken, en ook meerdere (door bijvoorbeeld MKDIR Map1 Map2 Map3 enz te typen). Maar voor een paar honderd mapjes gaat dit het ook niet worden. Weet iemand een script of een manier om een batch file te maken hoe ik dit in 1 commando kan doen?

4 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (1)

In CMD 100 mapjes Map1 tot Map100
Begeef je zelf naar de directory waarin je de mappen wil maken:

for /l %i in (1,1,100) do md Map%i

Batchbestand:

@echo off
for /l %%i in (1,1,100) do md Map%%i

https://superuser.com/questions/1001496/how-can-i-create-a-list-of-named-folders-in-windows-automatically
Onderaan de pagina zie je ook nog een methode om het te doen met Windows Explorer te doen.
Alleen ontkom je dan niet aan Map(1) (dus met haakjes).
===

Nog meer mogelijkheden heb je met een tool als https://www.bulkrenameutility.co.uk/Download.php

Met functie (7) kan je nullen invoegen aan al gemaakte mappen.
Maar je kan ook met functie (10) nummering geven en ook kan je dan met "pad" nullen toevoegen.
Toegevoegd op 08 oktober 2019 20:29: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Gooi overigens wel het batchbestand in de map waarin je de mappen wil maken. Ik deed het bij wijze van test op mijn bureaublad :D. Stond gelijk mn bureaublad vol. Je kan ook de batch aanpassen zodat deze een dir aanmaakt EN dan erin gaat staan en dan de mappen aanmaakt. Zoiets: @echo off
cd D:\
md Testhoofdmap
cd Testhoofdmap
for /l %%i in (1,1,100) do md SubMap%%i
Thecis
4 jaar geleden
Aanvullende info, de naam moet eigenlijk 001 t/m 534 zijn. Wellicht een beetje laat.
Wordt het dan:
for /l %i in (001,1,534) do md %i
Thecis
4 jaar geleden
Ja, dit werkt inderdaad. Jammer alleen dat de voorloop nullen er niet bij staan. Heb je daar nog een idee voor? De nullen lukken ook niet als ik "for /l %i in (001,1,100) do md Map%i" gebruik. Verder werkt dit erg goed. Dus dat is al erg fijn.
Telling vanaf 001 voor de bonuspunten ;-)
LeonardN
4 jaar geleden
Ik heb daar een oplossing voor
https://www.bulkrenameutility.co.uk/Download.php
Dit klein stukje software kan in bulk namen veranderen van files en mappen. (download en installeer) De mappen heb je al aan gemaakt. Scheid deze mappen in 3 mappen.
1-9 in map A
10-99 map B
100-534 map C (of laat ze staan in de originele hoofdmap)
Open Bulk renamer Ga naar map A(in bulk renamer dus)
Vink alle mappen aan (map0-map9)
Ga naar Add(7)
Tik in bij "Insert": 00
Verander de positie zodat 00 op de gewenste positie wordt geplaatst.
Klik op RENAME Doe dit ook voor B, maar dan vul in je in 0 (bij insert) En dan ben je klaar, althans de mappen weer bij elkaar gooien.
LeonardN
4 jaar geleden
Ah ik zie nu dat deze tool dus ook zelf kan nummeren (optie 10). Dus volgende malen kan je wellicht alles daarmee doen. Pad geeft extra nullen.
Cryofiel
4 jaar geleden
Ik zou persoonlijk in Excel de lijst met nummers genereren (gaat heel snel), dan in de naastgelegen kolom via een eenvoudige formule het "mkdir"-commando genereren dat de betreffende map aanmaakt. Vervolgens de kolom met al die honderden "mkdir"-commando's kopiëren naar Kladblok om er zo een .bat-bestand van te maken.
LeonardN
4 jaar geleden
@cryo Als je even uitlegt hoe je een lijst maakt met 001, 002, etc kan ik dat toevoegen.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Die kan je in Excel maken met '001. De ' zorgt er voor dat het gezien worst als tekst zodat de voorloopnullen niet weggehaald worden. In een andere kolom mkdir zetten en de cellen samen nemen. Zo kan je het inderdaad ook doen. Thnx!
Cryofiel
4 jaar geleden
Het kan ook zo (ook in Excel): Zet in cel A1 de volgende formule:
="mkdir mapje"&tekst(rij(A1);"000") Kopieer deze formule nu naar beneden, naar zoveel cellen als je wilt. Je krijgt nu de volgende serie resultaten: mkdir mapje001
mkdir mapje002
mkdir mapje003
mkdir mapje004
... enzovoort ... Kopieer dit naar Kladblok en sla het bestand op als .bat-bestand. Zet er nog een
@echo off
voor, eventueel een commando om naar de juiste beginmap te gaan, en klaar.