Hoe kan ik in Windows 10 een externe harddisk als spiegelschijf koppelen aan de interne harddisk?

Mijn PC heeft een SSD als opstartschijf en een 1TB harddrive die ik gebruik voor documenten (voornamelijk foto's). Ik maak maandelijks een kopie van de document-schijf op een externe harddisk van 2 TB. Dat kost ca 8 uur kopiëren per keer (externe schijf leegmaken en dan een kopie maken van de documentschijf). Ik zou het zodanig willen instellen, dat elke document- en foto-opslag direct op beide schijven komt. Hoe kan ik dat instellen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Wellicht is dit een oplossing. Maak een batchbestand als:
robocopy A: B: /MIR /LOG:[locatie logbestand]
A=documentschijf, B=externe disk
Hierbij wordt een spiegel van de betreffende schijf gemaakt (verwijderde bestanden verdwijnen ook van de externe disk, alleen nieuwe bestanden worden gekopieerd).
Dit synchroniseren van data gaat behoorlijk snel.
Zie voor details:
https://www.neowin.net/forum/topic/1209721-copy-all-files-and-folders-from-one-hdd-to-another-hdd-using-robocopy/

Plaats dit batchbestand in de Taakplanner van Windows (Voer bijvoorbeeld elk uur uit).
Werkt bij mij al jaren naar wens.
____________

Waarschijnlijk is het simpeler SyncToy te gebruiken.
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155
Geef hierin de schijf aan die je wilt synchroniseren.
Of gebruik FreeFileSync, die heeft iets meer functies en kan ook open bestanden kopiëren.
https://freefilesync.org/download.php
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Bedankt; ik ga het proberen.