Hoe werkt subnet?

Waarom heeft een IP adres: 192.168.45.55 met als subentmask 255.255.248.0
2048 mogelijke hosts?
248= 4+2+1 -> (7 beschikbare hosts) en subnet van 0= 255 hosts.
Als je die vermenigvuldigd kom ik aan 1785, dus eigenlijk zou je 8 beschikbare moeten hebben om aan die 2048 te komen.
Ik ben nieuw hierin, en ik vraag me af waar die 8 vandaag komt.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

0 t/m 7 zijn 8 mogelijkheden, en 0 t/m 255 zijn 256 mogelijkheden; en 8 maal 256 is 2048
gvrox
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Die verdraaide meetellende nullen ook altijd :D.

Andere antwoorden (1)

Een subnetmask geeft aan welke range IP-adressen er in jouw netwerk zitten. Begin met het omrekenen van het subnetmask naar bits, dan krijg je 11111111 11111111 11111000 00000000. Je kan hetzelfde doen met een IP-adres. Zet deze nu onder elkaar. Een '1' in het subnetmask betekend dat de bit op het IP-adres op dezelfde plek onderdeel uitmaakt van het netwerk. Deze staat vast voor dit netwerk. Staat er dus een andere bit bij een ander IP-adres dan bij jouw IP-adres op één of meerdere van deze plekken dan zit het IP niet in hetzelfde netwerk.

Daar waar een '0' bit staat in het subnetmask is vrij invulbaar. Elke host in het netwerk krijgt hier een unieke invulling in het IP-adres. Met de '0' bits kan je dan ook berekenen hoeveel host er in een netwerk kunnen zitten. Dit zijn 11 bits, dan kom je uit op 2048 (2^11). Het eerste IP-adres en het laatste IP-adres zijn niet bruikbaar, waardoor je 2048-2=2046 hosts overhoud.