Hoe kan ik getallen een klasse toewijzen in Excel?

Zie afbeelding:
Ik wil dat in cel C7 t/m C27 automatisch een klasse komt te staan (0-100, 100-500, 500-750, 750-1000, 1000+) op basis van wat er in de cellen D7 t/m D27 staat.
Dus bij cel C7 moet '0-100' komen te staan want de waarde in cel D7 valt tussen 0-100.

Alvast heel erg bedankt!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
17.1K

Antwoorden (1)

Je doet dat met een VLOOKUP formule (of in NL versie VERT.ZOEKEN) en een tabel waarin je de onderwaarde en klasseomschrijving vermeld. De formule in C7 wordt dan:

=vlookup(D7;tabel;2;false)

D7 is de zoekwaarde, 'tabel' is de rangenaam van je tabel (bijvoorbeeld I5:J15) , 2 is de tweede kolom van je tabel, false betekent dat de zoekwaarde niet exact overeen hoeft te komen.

De tabel ziet er ongeveer als onderstaand uit.

bedrag klasse
0 0-99
paulus811
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
In Nederlands versie wordt het:
=VERT.ZOEKEN(D7;tabel;2;1)
waarbij de laatste 1 betekend Benadering, en deze moet waar (1) zijn aangezien onwaar betekend dat het exact moet zijn.
paulus811
5 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk TurfGraver, bedankt.