hoe maak ik een webserver ?

ik doe de opleiding media en applicatieontwikkelaar en moet regelmatig sites maken voor school.Nou kan ik een oude pc krijgen en daar wil ik dan een server van maken om die sites online te kunnen zetten (hierbij is seo geen punt). Hoe moet ik dit aanpakken en heb ik hier een domein voor nodig ? zo ja, hoe zorg ik ervoor dat i kmeerder sites kan hosten op 1 domein ?
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Begin met XAMPP, hoe je meerdere sites op één server draait wordt uitvoering in Apache uitgelegd. XAMMP maakt het makkelijk om alles in één keer te installeren zoals PHP en MySQL. En virtuele hosts maken vind ik in Apache het makkelijkst gaan.

Domein registratie is één van de laatste dingen waar jij je zorgen over moet maken.
Via het lokale adres(127.0.0.1 desnoods) kun je de website testen, en indien deze goed bevonden eens denken om een DNS hieraan te koppelen. Iedereen kan je bereiken op je IP adres als de port forwarding goed geregeld is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
xammp heb ik al op mijn school laptop staan om mijn sites lokaal te kunnen testen. alleen ik wil van die oude pc een sorrt van server maken zodat al mijn sites online zichtbaar zijn. kan dit ook met xammp ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja tuurlijk als je poort 80 doorzet naar het IP van die oude server in je router dan kun je buitenaf die website zien... Enige beperking zijn de meerdere hosts op één server, dat truukje werkt pas als je meerdere domeinnamen laat refereren naar één IP....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Virtuele hosts kun je ook op verschillende porten hosten op dezelfde oude server, hiermee wordt het wel mogelijk om het probleem van het ontbreken van dns forwarding te omzeilen, enzo toch het idee van meerdere website op één PC/server te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie , het klinkt nogal ingewikkeld maar zal het gaan proberen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"het klinkt nogal ingewikkeld maar zal het gaan proberen" Het probleem is vaak dat mensen overmand raken door de instellingen in een configuratie bestand. Kijk en het in en verander niks maar lees de commentaren aandachtig, laat het een dagje liggen, en kijk dan nog eens in die configuratie... Het komt nu al veel minder beangstigt over. Als je de opzet inziet van de virtual hosts dan weet je ook heel makkelijk dit door te 'stempelen' naar andere virtuele hosts.
En als je per 'tag' een andere poort kiest, dan is die website ook op die poort te bereiken...
Uiteindelijk wijst het zich allemaal vanzelf... ik weet dat jij niet gek bent en hier uit gaat komen.