kan excel kleur herkennen?

ik heb bijvoorbeeld in A1 een groene cel. is er dan een makelijke fromulle om te zeggen dat de kleur van B1 = de kleur van A1

het is wel zo dat de kleur van A1 steeds kan veranderen, dus ik kan niet gewoon B1 het zelfde kleurtje geven.

weet u het andwoord dan hoor ik het grag

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Als Engels geen probleem is kan je wellicht hier wat mee: http://excelribbon.tips.net/T010780_Colors_in_an_IF_Function.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja dat is geen probleem maar kan je het ook zo maken dat B1 dan ook groen kleurt ipv "go" zegt
Ritsuka
8 jaar geleden
Iets met voorwaardelijke opmaak
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
laat maar zitten ik heb er een oplossing voor gevonden met een kleine omweg toch bedankt voor de moeite
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, dan willen wij natuurlijk wel graag weten welke oplossing je gevonden hebt!

Antwoorden (1)

Hoewel je al een oplossing hebt gevonden hier toch nog hoe ik het heb opgelost. Ik gebruik VBA, de programmeertaal voor macro's in Excel. Hierin heb ik twee functies gedefiniëerd:
Public Function Achtergrondkleur&(ByVal Target As Range)
Achtergrondkleur = Target.Interior.Color
End Function

Function InteriorColor&(ByVal Target As Range)
InteriorColor = Target.Interior.Color
End Function

In de cellen die automatisch een bepaalde kleur moeten krijgen, gebruik je voorwaardelijke opmaak, als volgt:
=InteriorColor(A1)=16777215
hierin is A1 de cel op grond waarvan je de opmaak vaststelt. Het getal staat voor wit.
De tweede functie dient alleen om te weten te komen welk getal bij een bepaalde kleur hoort. Deze heb ik bijvoorbeeld in de cellen B1 t/m B18 gezet.
In B1: =Achtergrondkleur(A1)
Ik heb het werkboek in de bron gepubliceerd. Dit kun je downloaden. Dat zie je wat ik bedoel. Ik laat het minstens 3 jaar staan zodat anderen met dit probleem het ook kunnen downloaden.
Heb je nog problemen dan hoor ik het wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het downloaden is belangrijk, want als je het opent met een Nedelandstalige versie van Excel worden alle termen automatisch in het Nederlands vertaald. Ik weet nl. niet hoe Interior.Color er in het Nederlands uitziet.