Hoe laat ik mijn computer automatisch opstarten?

Ik wil mijn computer op een vaste tijd laten opstarten en laten afsluiten. Kan ik dit in taakplanner doen?
In mijn uefi bios kon ik de functie niet vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Amadea
9 jaar geleden
Met een tijdschakelaar?
Ritsuka
9 jaar geleden
Met een tijdschakelaar krijgt de pc stroom, maar daarmee start hij nog niet op.
Amadea
9 jaar geleden
Zonder tijdschakelaar lijkt het me sowieso niet mogelijk.
capthavoc
9 jaar geleden
misschien kan je iets met wake-up lan ? in bios ? en router ? Ik zou youtube tutorials zoeken. Er is vast wel iets dat werkt voor je
maar er zijn zoveel verschillende methodes voor dat het niet te doen is dat hier te beschrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer de PC uitstaat is er geen besturingssysteem actief. Opstarten via een geplande taak in Windows is dus niet mogelijk. Om de PC te laten starten is een externe trigger nodig die een Wake-On-Lan (WOL) magic packet stuurt. Het eenvoudigst is het wanneer dat een andere PC in het netwerk is. Wanneer dat niet mogelijk is, zou het packet via internet gestuurd kunnen worden op voorwaarde dat je router die functionaliteit ondersteunt. Je zou dan vanaf bv je mobiele telefoon het signaal (automatisch) kunnen laten versturen. Of vanaf een andere PC die wel aanstaat. Afsluiten kan wel eenvoudig via de taakplanner door 'shutdown /s /f /t 0' als taak aan te maken voor het gewenste tijdstip. Je kunt dit ook in een cmd-bestand zetten en dat in de taak aanroepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn om te horen dat dit niet mogelijk is, want dan zoek ik een andere oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Wanneer de PC uitstaat is er geen besturingssysteem actief. "
Ehm, je hebt nog zoiets als BIOS???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Fijn om te horen dat dit niet mogelijk is, want dan zoek ik een andere oplossing." Het is wel mogelijk, maar het hangt van je BIOS af... bij HP is het zelfs een standaard optie in de BIOS(Phoenix)....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt misschien ook wel WOL instellen in je router zelf. Met de firmware DD-WRT is dat mogelijk.
gvrox
9 jaar geleden
@cjan , heb je uiteindelijk toch nog iets in de BIOS gevonden ?

Antwoorden (2)

Er zijn in ieder geval wel UEFI biossen die het ondersteunen, bijvoorbeeld:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/301944-30-solved-asus-uefi-bios-auto-turn-function

Daar is het te vinden onder Advanced -> APM -> Power on by RTC .

RTC staat voor real time clock, misschien kun je iets dergelijks vinden.

Toegevoegd na 38 minuten:
Om het antwoord van roqui uit te breiden: ook sommige routers (en in ieder geval die met DD-WRT firmware) kunnen op een ingestelde tijd het WoL packet zelf versturen.
gvrox
9 jaar geleden
De start knop van een pc heeft 2 draadjes, het werkt zoals een beldrukknop door deze 2 draadjes even samen te verbinden start de pc op. De verbinding mag maar enkele seconden stand houden . In de handel zijn tijdschakelaars te vinden die met seconden werken.