Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik een ALS formle in Excel werkend?

Ik wil een ALS formule waardes laten geven met een bepaald bereik.

Nu dacht ik de formule te hebben, echter geeft hij alleen het laagste 0.25 en 0 bij de onderstaande formule.... ondanks dat ik ook hogere wil als uitkomst.

=ALS(AD5>=3;0,25;ALS(AD5>=4;0,75;ALS(AD5>=6,5;1;ALS(AD5>=12;1,5;ALS(AD5<=3;0;)))))

Wie heeft de juiste formule voor mij , op kan wellicht de fout ontdekken ?

9 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het probleem is dat een hogere waarde (bijvoorbeeld 8) ook aan de eerste voorwaarde voldoet (>=3). De eerste voorwaarde is dus waar, dus hoeft de rest niet bekeken te worden. Je zou de voorwoorden dus ook een bovengrens moeten meegeven:

=ALS(EN(AD5>=3;AD5<4);0,25; etcetera
(Lees meer...)
bamibal
9 jaar geleden
Frimu2
9 jaar geleden
Hallo Bamibal. dank je alvast voor je antwoord.
Echter krijg ik hem niet kloppend , en geeft hij foutmeldingen. Indien je hem kloppend kan krijgen, zijn de punten voor jou ;-)
bamibal
9 jaar geleden
Zo moet hij het doen:
=ALS(AD5<3;0;ALS(EN(AD5>=3;AD5<4);0,25;ALS(EN(AD5>=4;AD5<6,5);0,75;ALS(EN(AD5>=6,75;AD5<12);1;1,5))))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat, zoals bamibal al zegt, hogere waarden ook voldoen aan de eerste voorwaarde, is de makkelijkste oplossing om de voorwaarden andersom in je formule te zetten. Dus beginnen bij de hoogste waarde. Dan hoef je niet met de EN te werken.
Frimu2
9 jaar geleden
Ik moest er nog een heel klein beetje in knutselen.....maar ik was voor 99 % geholpen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding