Is er een eenvoudig programma, waarmee automatisch de nummering van de facturen doorloopt?

Ik kan de programmeertaal van Pascal doorworstelen maar misschien is er een simpel programma, die mijn probleem kan oplossen. Ik moet voor een vereniging iedere maand facturen maken. Wat ik graag zou willen, is dat de nummering van de facturen automatisch plaatsvindt, zodat ik niet abusievelijk hetzelfde factuurnummer gebruik. Ik kan natuurlijk een softwarepakket aanschaffen, maar dat wil ik niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
SimonV
9 jaar geleden
Misschien is dit wat:
http://www.zzpboekhouder.org/tools/gratis-factuurprogramma-excel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit het factuurnummer in de bestandsnaam verwerkt? zoals bijv: 00457-factuur?

Het beste antwoord

Ja kan het bijvoorbeeld doen met access. Daar kan je in je tabel een variabele kiezen en deze op autonummering zetten. Je bent zelfs niet verplicht om deze op 1 te laten starten. zie bron
Het kan bijvoorbeeld ook als je je facturen in excel zou maken, deze ook in een tabel zetten. Dan zou je kunnen opvragen via vba wat de laatste nummer is en daarbij dan bijvoorbeeld 1 optellen en deze dan gebruiken voor de nieuwe factuur. Als de nummers in kolom A staan, laat je deze tellen (tel_a = Application.WorksheetFunction.CountA(Columns("A:A")), dan weet je hoeveel waarden er in deze kolom A zitten. Stel dat de laatste cel 2014/203 is. Dan haal de cel uit elkaar het jaar (dit jaar) en het nummer. Je weet dat het jaar uit 4 cijfers is en de "/", dus vanaf waarde 6. Dan heb je het nummer als je vanaf de zesde positie begint te tellen bijvoorbeeld met een mid string. In het geval dat je veel facturen moet maken dan kan je ook de lengte van dat veld bepalen (len) en daar afhankelijk van. Als je dat weet tel je bij de waarde 1 bij en je volgende nummer is 2014/204.