Wat is de beste manier om mijn webshop opnieuw te (laten) maken?

Ik heb een webshop voor 2e hands boeken. Mijn webdesigner houdt er mee op en biedt dus geen ondersteuning meer. Ik moet dus overstappen naar iets anders en probeer de mogelijkheden te onderzoeken.
- Is het te doen zelf ergens een website te maken met ca. 10.000 producten?
(Ik ben niet heel handig, maar ook niet onhandig met computers Een website maken is me al wel eens gelukt met dreamweaver, alleen het lukte me niet om zelf een shop-gedeelte te maken met de boeken-database, betalingssysteem ed). Ik wil de database het liefste kunnen bijwerken in een excel-bestand, en ideal lijkt me noodzakelijk.
- Zo ja, wat zijn dan ca. de kosten? Wat ik tot nu toe vind betreft toch wel enige tientjes per maand.. is dat echt nodig?
- Of is het per saldo toch beter (en goedkoper?) om een nieuwe site te laten maken? Worden de kosten lager nu mijn website nog online staat en er dus een voorbeeld bestaat van hoe het globaal worden moet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je de bestaande webshop niet gewoon overnemen en het zelf (of door een ander) voortzetten ? Je webdesigner kan er toch niet "zomaar" mee stoppen zonder de boel fatsoenlijk over te dragen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar is geen goed antwoord op te geven. Het is op z'n minst 'vreemd' dat jouw huidige webshop niet meer zou werken als jouw webdesigner stopt. Als ik jouw vraagstelling zo hoor, krijg ik het idee dat je zelf ook weinig tot geen zicht hebt op wat je hebt draaien. Om strategisch het beste antwoord te geven, moet eigenlijk even naar de shop in kwestie gekeken worden. Door op mijn profiel te klikken en dan rechtsboven op het envelopje, zou je me de URL kunnen sturen. Ik wil dan wel even voor je kijken hoe groot de schade echt is. Wie weet valt het allemaal enorm mee.

Antwoorden (3)

Als je een beetje uit de voeten kan met html, al dan niet via dreamweaver, kun je toch de bestaande website zélf onderhouden/verbouwen? Als maar afblijft van het deel dat de webwinkel verzorgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat kan ik denk ik niet. Ik kan het winkel-gedeelte in de huidige situatie nu niet zelf aanpassen (en dat moet zo nu en dan wel), en zou niet weten hoe ik dat kan overnemen..
Je kan het beste een combinatie van een bestaand webwinkelpakket met een eigen, uniekere, template nemen lijkt me op basis van de informatie. Een dergelijke webshop, zeker met een betalingsysteem in Dreamweaver gaan knutselen, lijkt me geen goed idee.

Orienteer je op pakketen als Magento, osCommerce enz. Dit zijn pakketen die in beginsel niets kosten. Er zijn ook veel plugins beschikbaar om het te koppelen aan een betaalsysteem, boekhoudsysteem of een voorraadsysteem. Dan hoef je alleen het design (en enkele instellingen om iDeal te koppelen aan jouw bankgegevens enz.) te laten doen. Design zou je nog uniek kunnen laten maken, om onderscheidend te zijn. Mocht je budget kleiner zijn, dan zou je voor een betaalde template (vaak 50 tot 100 dollar) kunnen gaan, dat is minder uniek maar nog steeds niet al te vaak voorkomend en met wat aanpassingen kan je er wel wat moois van maken.
Dit zijn dan eenmalige kosten (een uniek design kan echter wel tot duizenden euro's kosten, een bestaande template is dan wel een heel dtuk goedkoper). Verder kan je het dan zelf (laten) hosten, voor een goede 100-200 euro per jaar heb je een betrouwbare hoster waarop je shop kan draaien.

Ik zou aanbieders die webshops verhuren afraden, simpelweg omdat je veel minder kan aanpassen en je toch vrij vast zit aan het platform (sommige aanbieders eisen zelfs een commissie per verkoop over jouw webshop, heel vreemd model mijn inziens).

Mijn advies op basis van jouw verhaal: Pak een bestaat webshopsoftware pakket als Magento of osCommerce (enz.). Pas of laat dat iets aanpassen, installeer de benodigde plugins zodat het geautomatiseerd is met je eigen administratie en je hebt al gauw een goede shop. De kosten hangen af van je eisen, dat kan van een honderd euro eenmalig tot 10duizenden euro kosten, geheel afhankelijk van wat je precies wilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijkomend voordeel van zo'n bestaand pakket: je kan de informatie en voorraden en etc. vrij makkelijk zelf beheren, dus dan ben je niet afhankelijk van anderen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je zou ook voor Wordpress (nogal zeer makkelijk in beheer en veel plugins) i.c.m. een plugin als Woocommerce kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is het een idee om eens wat webdesigners te mobiliseren in plaats van zelf een bedrijf te benaderen. Dan ben je namelijk altijd duurder uit.

Hier is er een: https://www.offertesvanwebdesigners.nl

Door bij zo een club een aanvraag te doen worden de webdesigners gedwongen hun beste prijs te geven.

Groet kelvin.