Welke laptop is geschikt voor programmeren?

Voor mijn opleiding moet ik veel programmeren. Ik moet hier natuurlijk een laptop voor aanschaffen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. De specificaties hoeven volgens mij niet heel indrukwekkend te zijn aangezien programmeren niet veel kracht kost. De enige eis die de laptop heeft is een 15" scherm en een accu die een schooldag mee kan gaan. Zou iemand mij kunnen helpen met een geschikte laptop uitzoeken? Mijn budget is 300-400 euro. Heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Als het enkel om te programmeren is zou ik letten op volgende zaken:

- Neem geen laptop met een grafische kaart, aangezien dit een impact heeft op de kostprijs, en je toch geen grafische kaart nodig hebt om te programmeren.
- Een numeriek klavier is onontbeerlijk. Daarom zou ik kiezen voor een 17". Dit zal je ook veel meer schermruimte geven wat toch wel aangenaam is bij het gebruik van IDE's zoals Visual Studio.
- Neem een scherm met een zo hoog mogelijke resolutie. Om dezelfde reden als hierboven beschreven.
- Als je budget het toelaat zou ik zeker de laptop voorzien van een SSD in plaats van een HDD. Dit zal ook een belangrijke impact hebben op de levensduur van je batterij, aangezien SDD's puur electronisch werken en geen fysiek bewegende delen bevatten.
Daarenboven zal een SDD zorgen voor een veel snellere werking van je pc, starten van je programma's, compileren van je software enz.
Als je budget 300-400 EUR is, is het misschien een idee om een tweedehands laptop te kopen, die zelf te voorzien van een SDD en zelf windows te installeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een lijst opstellen van geschikte modellen zou bijna eindeloos zijn. Voor programmeer werk kan je iedere laptop gebruiken die binnen je budget valt.