welke serverside scripttaal kan ik het beste gaan leren?

ik twijfel tussen php, node.js en asp.net

welke zou je aanraden en waarom?
ik heb geen idee welke ik nou moet gaan leren.

doel: websites maken uiteraard. html, css en js heb ik goed in de vingers.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt eraan welke server je hebt. Als je in asp.net een website maakt heb je een Windows server nodig. Maar php kun je op Windows en linux servers draaien.

overigens is asp.net niet echt een script taal maar programmeer taal omdat je deze of in C# of VB.net schrijft.

ikzelf heb een asp.net website omdat ik C#al kon waardoor dit voor mij een logische keuze was.

in de bron vind je mijn website.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik wil je adviseren om te gaan programmeren in PHP, het is geen lastige taal en werkt op Windows en Linux. Eventueel kan je ook overwegen om de nieuwe taal van Facebook aan te leren genaamd "Hack"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel de andere twee talen zeker interessant zijn raad ik je echt aan om te starten met PHP. Node kan je op een relatief snel tempo leren als je kan werken met Javascript, maar dat is feitelijk allemaal niet zo moeilijk. Zorg eerst dat je PHP onder de knie krijgt en dat je begrijpt wat een MVC-patroon inhoudt en dergelijke. Daarna kan je experimenteren met andere. Sowieso is de markt (momenteel) het grootst voor de PHP-ontwikkelaar, al begint Node wel al een deeltje af te snoepen, al blijft dat vooral voor web-apps. PHP it is dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben het helemaal eens met voorgaande antwoorden. Gebruik PHP. Het is open source, er is veel gratis addons en utilities te krijgen. Het praat makkelijke met de open source MYSQL database, en met wat extra werk ook met commerciele database pakketten.