Hoe kan je automatisch een sql database uploaden op een bepaald tijdstip?

Hallo,

Ik wil graag een MySQL database automatisch om 5 uur ´s avonds uploaden. Mijn website maakt gebruik van Directadmin. Er staat Joomla op de website zelf geìnstalleerd dus als hier een extentie voor is waar u iets van weet zou dit een alternatief kunnen zijn.

Alvast bedankt,

Groetjes,

Roy

Toegevoegd na 13 uur:
De bedoeling is niet om een back-up van de database te maken. Het zijn veranderingen die ik wil doorvoeren in de database van de reparatiestatus van een klant. De klant kan met een code inloggen op de website en zien wat zijn reparatiestatus is maar nu moeten we iedere dag handmatig de database uploaden en dat is nogal lastig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Geplande taken op servers zijn niet door een extensie voor Joomla te verzorgen.

Wat je nodig hebt is een cronjob. Dat is een taak die je opneemt in wat heet de crontab.

Veel hostingaanbieders bieden dit aan. Zoek hiervoor naar de term 'cron' in je regelpaneel bij de hosting partij. Daar kun je instellen dat bijvoorbeeld iedere nacht om 5 uur een PHP script of een bepaalde URL wordt aangeroepen.

Bedoel je dat je een backup van je database buiten je site of server wilt backuppen, dan zou dit een voorbeeld van zo'n cronjob kunnen zijn:

0 5 * * * ~/backup_database.sh

In backup_database.sh, een shell script in je thuismap, zet je vervolgens:

#!/bin/sh
mysqldump -u gebruikersnaam -pwachtwoord databasenaam > mijnbackup.sql
scp -q mijnbackup.sql gebruikersnaam@serverhost:pad/naar/mijnbackup.sql

Om het script backup_database.sh uitvoerbaar te maken moet hij wel de uitvoerbare flag hebben. Hiervoor tik je in een console op je server: chmod +x backup_database.sh
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, bedankt voor je antwoord maar dit is niet precies wat ik wil doen. Ik wil graag een bestand uploaden naar de database. De database moet dus iedere dag vervangen worden door een ge-update versie. stel dat ik die database die ik wil uploaden in de server zet onder de map: www/cronjob/test_db.sql hoe kan ik deze dan automatisch uploaden? Alvast super bedankt, hier leer ik echt heel veel van!
Ik gebruik voor Joomla de Extensie LazyBackup. Die maakt op een ingesteld tijdstip een backup en ontvang ik per mail. Mijn database is niet zo groot dus per mail in te stellen.