Hoe kan ik het beste beginnen met leren Coderen?

Ik zie het veel mensen doen, dus ik zou zelf ook wel willen leren coderen. Ik weet dat dit niet makkelijk is en veel werk in zit. Maar weet iemand hoe ik het beste kan beginnen met het leren van coderen?

Bas

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil je programmeren? Wil je websites maken? Wil je een tool maken?

Antwoorden (4)

html --> css --> php

als je dat onder de knie hebt valt je op dat er in andere talen een groot verband zit in handelingen.

maar met bovenstaande drie kan je hele websites maken
html = website maken
css = mooie opmaak
php = grafisch of berekeningen formulieren etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je wilt programmeren (en dus niet een website wilt opmaken) begin dan met een simpele scripttaal zoals Javascript of PHP. Over deze talen zijn genoeg tutorials online te vinden. Wanneer je dit onder de knie hebt, verdiep je dan in Object Georiënteerd Programmeren (OOP). Van daar uit is het relatief eenvoudig over te stappen naar 'ingewikkeldere' talen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is misschien al genoeg gezegd over met welke talen je het beste kunt beginnen. Maar persoonlijk denk ik dat je vooral even moet begrijpen wat de verschillende mogelijkheden zijn van verschillende programmeertalen, en moet kijken naar waar ze het meest voor gebuikt worden. Dus hier volgt eerst even een opsomming van veelgebruikte scripting en programmeertalen met een korte uitleg:

HTML, en CSS code heb je nodig om de inhoud en de layout van websites (en een klein beetje interactiviteit en responsiveness) te schrijven, en als je hier wat kennis van hebt is dat ook handig voor bijvoorbeeld het schrijven van applicaties voor je smartphone e.d.
Javascript (en dus ook jQuery volgens mij), zijn script-talen waarin je al echt een soort programma kunt schrijven (ook al mag het eigenlijk nog geen programma heten). Maar het zijn echte functies die uitgevoerd kunnen worden in je browser. Waarbij jQuery (voor zover ik weet) een soort subscript is van Javascript (maar ik ben geen jQuery expert)

Javascript is een erg populaire scripting taal die heel veel gebruikt wordt om bijvoorbeeld een "slideshow" foto-album functie of bijvoorbeeld een "like-button" functie te schrijven en in een website te implementeren.
Er bestaat ook nog een echte programmeer taal die Java heet (om het verwarrend te maken) en die twee hebben niks met elkaar te maken. Java is alweer een stuk complexer, maar kan ook veel meer, want om Java code uit te voeren heb je niet persé een browser nodig, en voor Javascript en jQuery wel.

PHP is een "serverside-scripting language" zoals dat heet en daarbij moet je denken aan een script-taal die ook gegevens van de server kan ophalen, verzamelen en verwerken. Daarom wordt PHP heel veel gebruikt in functies voor bijvoorbeeld het versturen van gegevens in een formulier op een website (verzameld via de server), of het zoeken in een database met gegevens (die op de server staan)

Als je al deze dingen samen beheerst en leert begrijpen wanneer je ze moet toepassen kun je in principe al erg goed websites bouwen. (Hoewel daar nog wel meer kennis bij komt kijken dan alleen maar de script talen)

Ruby en Python, zijn veelgebruikte, vrij te gebruiken echte programmeertalen met heel veel mogelijkheden die ook erg geschikt zijn voor het schrijven van web-applicaties.

Als je engels een beetje goed is kun je het beste even naar deze site gaan:

http://www.codecademy.com/learn

Hier vindt je stapsgewijze en overzichtelijke opdrachten en uitleg.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je ontkomt er niet aan om goed Engels te moeten kunnen.
Een goede site om te leren is www.w3schools.com.

Verder is de reeks "voor dummies" erg intressant.
Eventueel zijn er meer boeken.

Voor de rest; begin simpel, en probeer steeds verder te komen, met behulp van Google.
Coderen leer je door te doen.