Is OpenOffice / LibreOffice basic gelijkwaardig aan VBA?

Ik bedoel kwa begrijpelijkheid en vooral de lengte van de code.
Zo is VBA:

Range("bereik"). ClearContents

te vertalen in OObasic als:

getCellDim oSheet as Object[n]oSheet = ThisComponent.CurrentController.ActiveSheet[n]oSheet.getCellRangeByName($1)ByName(("bereik")).clearContents(com.sun.star.sheet.CellFlags.VALUE + com.sun.star.sheet.CellFlags.STRING + com.sun.star.sheet.CellFlags.DATETIME)(com.sun.star.sheet.CellFlags.VALUE + com.sun.star.sheet.CellFlags.STRING + com.sun.star.sheet.CellFlags.DATETIME + com.sun.star.sheet.CellFlags.ANNOTATION + com.sun.star.sheet.CellFlags.FORMULA + com.sun.star.sheet.CellFlags.HARDATTR + com.sun.star.sheet.CellFlags.STYLES + com.sun.star.sheet.CellFlags.OBJECTS + com.sun.star.sheet.CellFlags.EDITATTR)contents

Ik schrik daarvan. Is dat terecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

OOBasic en VBA zijn niet compatibel. Dat wil zeggen, je kan met OOBasic in LibreOffice macro's maken, die niet werken in MSOffice, en omgekeerd.

Gedeeltes van VBA en OOBasic zijn "hetzelfde". Wat inhoudt dat, aangezien macro's als platte tekst bewaard worden, ze deels uitwisselbaar zijn.

VBA is gesloten software van Microsoft, en kan je alleen gebruiken als je een licentie hebt. Die licentie krijg je vanzelf bij de Microsoft producten. Maar door de licentie mag je niet zomaar VBA in andere producten, zoals LibreOffice gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dat was al wel duidelijk. Mijn vraag gaat meer om 'schoonheid'. Code moet ook mooi zijn.
En het voorbeeldje is code die ik verschrikkelijk lelijk vind.
Maar ik kan een beetje met VBA omgaan, maar in het geheel niet met OObasic. Dus ik weet dat ik mij kan vergissen. Mijn vraag is dus of het verschil echt zo grijs is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je VBA kan, kan je ook OOBasic. Het programmeerprincipe is hetzelfde. Beide talen zijn object georiënteerd, de grammatica en syntax lijken erg op elkaar. Dat je je vergist is niet erg, eerder een voordeel. JE leert meer van fouten dan van het in een keer goed doen. Als je bedoeld dat OOBasic gekunsteld overkomt, kan ik mij dat voorstellen, en ben ik het wel met je eens, maar daar staat tegenover dat VBA ook, in mijn ogen, nogal gekunsteld kan overkomen. Het verschil is echt zo grijs ja helaas, wat betekent dat jij de OOBasic code lelijk vindt, en blijft vinden. Terzijde. Het grootste blok voor bedrijven om van MS Office naar Open/Star/Libre Office over te stappen, is juist de verschillen tussen OOBasic en VBA

Andere antwoorden (1)

Op sommige sites wordt gezegd dat je enkel een regeltje bovenaan de vba code moet zetten en deze dan in calc plakken. zie link
Er bestaan ook op internet tools die een code omzetten van vba naar de programmeertaal van OO, maar met geen van beide echt ervaring