Hoe kan je in een database (msql/php) zoeken met een zoekfunctie tekstvak?

Bij onderstaande code wil ik graag een zoekfunctieveld toevoegen zodat je in de database kan zoeken. Met de zoekfunctie wil ik in de database bij 'Land' zoeken.

// Maken van verbinding
try {
$db = new PDO('mysql:host=localhost;dbname=reisbureau', 'root','');
}

catch(PDOException $e) {
echo $e->getMessage();
}

// De SQL opdracht

$sql = 'SELECT * FROM boeking ORDER BY Land ';
$resultaat = $db->query($sql);

// De HTML-tabel opbouwen
echo '

';

while ($row = $resultaat->fetch(PDO::FETCH_ASSOC)) {

echo '';
$nummer = $row['Reisnummer'];
echo '';
}
echo '
'.$row['Reisnummer'];
echo '
'.$row['Land'].''.$row['Plaats'].''.$row['Vertrekdatum'].''.$row['Retourdatum'].''.$row['Aantalpersonen'].''.$row['Prijs'].''.$row['Betaald'].'
';

// Sluiten van verbinding
$db = NULL;
?>

Alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is MySQL inplaats van msql.

Het beste antwoord

Dat kan door middel van LIKE in sql. De var waar in dit geval je zoekwoord in zit, zie ik in je code niet terug. $land is in mijn voorbeeld je zoekwoord, en zal als resultaat bijvoorbeeld 'Nederland' terug geven.

$land = '%erlan%'; // zoekwoord

$sql = 'SELECT * FROM boeking WHERE Land LIKE '.$land.' ORDER BY Land';

Meer info;
http://www.w3schools.com/sql/sql_like.asp

En vergeet je zoekwoord niet te escapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!! :)