Wat is nou de standaard browser?

Mensen vinden bij het programmeren internet explorer een ramp, maar als dat meerendeels door de wereld gebruikt wordt is dat toch de standaard en ga je niet in een browser als firefox werken omdat iexplorer anders met de info omgaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm, wat is je vraag precies? Je hebt nu 2 vragen door elkaar staan, of lees ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik me afvraag is waarom iedereen iexplorer haat terwijl datde standaard browser is... Meerderheid is eenmaal internet explorer. Waarom (nu komt m'n vraag) kan niemand overweg met internet explorer qua programmering omdat programmeurs zeggen dat het afwijkt van de standaard... Xd iets wat standaard is kan niet afwijken van de norm.

Antwoorden (10)

heb zelf een website, vroeger was internetexplorer veruit het populairst. nu ziet men dan vooral google-chrome erg opkomt. tevens is het 'safari' programma in trek. Internet explorer wordt standaard geleverd op windows waar safari geleverd wordt voor appel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke browser heeft z'n voor- en nadelen.
Gelukkig is er de keuze uit diverse verschillende, het is niet van belang dat iedereen dezelfde browser gebruikt.
Het is alleen jammer dat niet alle site-makers beseffen dat sommige browsers pagina's anders weer geven dan de sitemakers bedoeld hebben.
Als ze hun werk goed willen doen dan moeten ze hun sites met verscheidene browsers testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjah, de meeste computers die verkocht worden draaien nog steeds op Windows, waar Internet Explorer de standaard is. Hoewel het tegenwoordig verplicht is om de gebruiker ook makkelijk de mogelijkheid te bieden om zelf te kiezen.

Wereldwijd:

IE: 62%
Firefox: 24%
De rest: de rest

Zie ook bron (engels)

De standaard is dus nog steeds IE, mede doordat het standaard geïnstalleerd is omdat het nou eenmaal van Microsoft is (was w/e).
Toch vind ik de 25% die Firefox heeft behoorlijk wat, het is nog niet zo lang verplicht om gebruikers zelf te laten kiezen tussen browsers, en er zijn nog erg veel oude pc´s in omloop welke geen internet gebruiken (op kantoren) maar waar nog wel IE op staat.
Sinds er meerdere browsers zijn is IE erg veel veranderd. Hadden ze dat niet gedaan dan waren ze nog veel kleiner geweest.
Ik denk dat als je kijkt naar een grafiek waarin de percentages zijn weergegeven naar gelang de uren die men achter internet zit dat het percentage Firefox gebruikers hoger zal zijn, maar dat is puur mijn eigen (niet onderbouwde) mening.

Toegevoegd na 24 minuten:
Bovenstaande cijfers zijn oud (tx, iHave).

nieuwe:
IE 53%
Firefox 21%
Chrome 13%
Safari 7%

leuk, nu kan je ook zien hoe snel het gaat! :D

nieuwe bron:

http://www.techspot.com/news/44516-ie-losing-share-firefox-stagnant-chrome-passes-13-percent.html

Toegevoegd na 25 minuten:
Bron is van 1 juli 2011, dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze cijfers zijn van 1 februari 2011, dus van al bijna 1,5 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van 1 februari 2010, ik zie het. Zal kijken of ik een recentere kan vinden.
er is geen standaard browser je kunt zelf beslissen, iedereen heb zijn eigen standaard browser
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Browsergebruik per mei 2011

IE - 43,5%
Firefox - 27,9%
Chrome - 16,8%
Safari - 7,3%
Opera - 2,2%
Mobiele Browsers - 5,8%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
standaardbrowser ligt aan je OS. Maar qua gebruik is dat nog steeds internet explorer van microsoft. het zal niet lang meer duren of het enige verschil in browsers is oppervlakkig. weergave van sites ligt meer en meer bij de plug-ins: java,adobe etc. juist vanwege het feit van compatibiliteit wordt hun aandeel (en macht) groter. kijk maar wat er gebeurde dit jaar vanwege flash-crash in explorer:youtubers gingen massaal aan de chrome...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig is internet niet echt meer een standaard browser te noemen, zoals je kunt zien gebruikt de helft van de gebruikers al andere browsers.

De reden dat de manier waarop internet explorer websites afbeeld heeft ook een reden.
De standaard (de echte standaard) wordt niet bepaald door de browsers maar door de organisatie W3C (dit is de organisatie die verantwoordelijk is voor bijna alle webgerelateerde dingen).

Internet explorer wijkt redelijk van die standaard af (de reden waarom programmeurs het 'haten'). De meeste andere browsers houden zich meer aan de standaard (vooral google chrome wijkt bijna niet af).
De pagina's die er dus goed uitzien in bijv. firefox zullen er in de andere browsers ook bijna altijd goed uitzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn website doet t niet op IE, eerst heb ik geprobeerd dat op te lossen maar mijn website is een hobby project dus ik heb het nu omgedraaid: ik zorg dat het op alle moderne browsers (FF, Chrome, Safari, Opera) werkt maar nu probeer ik alles te doen zodat het NIET op IE werkt. Dat is eigenlijk veel leuker, en die paar bezoekers die ik mis... dat zijn toch maar IE gebruikers. IE heeft in het verleden alle webstandaarden met de voeten getreden, ik hoop dat het uiteindelijk helemaal verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens W3Schools, een dochter site van W3C (World Wide Web Consortium) zijn de statistieken van browser gebruik wereldwijd in de maand Mei van 2011 als volgt:

IE: 24,9%
Firefox: 42,2%
Chrome: 25,9%
Safari: 4,0%
Opera: 2,4%

Maar, zoals ze zelf ook zeggen zijn browser statistieken per website verschillend. Statcounter dicht IE bijvoorbeeld nog steeds het hoogste gebruikerspercentage toe.

Omdat de versies van IE ook uitmaken hieronder daarvan de statistieken (totaal 24,9%):
IE9: 3,1%
IE8: 14,1%
IE7: 5,3%
IE6: 2,4%

Wellicht nuttig om te noemen is dat Google recentelijk is gestopt met het ondersteunen van zowel IE6 als IE7 voor zijn webdiensten (Google Docs)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
w3schools is geen dochter van w3c.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is prima, maar als je toch een reactie geeft, laat het dan een nuttige opbouwende zijn en zeg wat het wel is.
In dit geval is denk ik niet de vraag 'wat is de standaard browser?', maar 'Wat is de standaard manier van websites bouwen?'

In het laatste geval zou ik zeggen: xhtml. En als je een early adopter bent, HTML5.

Welke browsers ondersteunen dat op dit moment ? Ja, eigenlijk allemaal!

Kortom: houd je aan de webstandaarden (link), zodat alles er in elke browser er hetzelfde uitziet.

Extra puntje: elke browser heeft zijn nukken en uitzonderingen, maar als je een beetje bedreven bent met het schrijven van (x)html, dan kun je die verschillen absoluut vinden en alle browsers gelijk maken.

De vraag wat de standaard browser is, is niet te beantwoorden. Enkel: wat is de meest gebruikte ? En dat is hierboven al meermaals uitgelegd.