hoe komt er nederlandse reklame op een website uit amerika. word de data opgewacht bij de server, waarna het naar mij gaat

of word er bij mij op inkomende data gewacht. ik kan me niet voorstellen dat er daar reklame word gemaakt, wat meegestuurd word

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hoe het precies werkt met die (google)ads weet ik niet, maar die is niet afhankelijk van de sites die je bezoekt, maar waarvandaan je zélf internet (je IP-adres /provider bijvoorbeeld.) De site biedt ruimte voor de reclames, en voor zo ongeveer elk denkbaar land/taalgebied worden de advertenties aangepast ingevuld.

Zo kreeg ik voorheen ook altijd Nederlandse advertenties te zien, en nu ik in Duitsland woon altijd allemaal Duitse.

Dit geldt overigens ALLEEN voor Googl-ads, dus variabele advertenties. Bedrijven die apart adverteren (zoals hier op GV) krijg ik gewoon net als jullie in het Nederlands te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Gratis tools zijn vaak niet voor niets gratis: er zijn een hoop tools die reclame meesturen zonder dat je het doorhebt, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat u naar een website gaat die bijvoorbeeld in Amerika gehost wordt vraagt u deze website op met uw Nederlands IP adres. De server van de website herkent dit en bepaalde scripts passen zich dan aan op de advertenties.

Technisch:
Stel je voor, het Amerikaans IP adres begint altijd met 123, en het Nederlands IP adres begint altijd met 321.

Uw thuis IP is 321.111.111.111, u tikt in www.america.com, uw DNS server herkent het adres en ziet dat dit 123.222.222.222 is, er wordt verbinding gemaakt. Met deze verbinding wordt er een pakketje gestuurd over het internet met uw IP als adres om de gegevens terug naar toe te sturen.

Uw thuis naar www.america.com:
source: 321.111.111.111
destiny: 123.222.222.222

www.america.com naar uw thuis:
source: 123.222.222.222
destiny:321.111.111.111

Privacy:
Google had eerst een programma dat de advertenties aanpasten naar uw internetgebruik, als u vaak naar Paarden zocht via Google bijvoorbeeld onthield Google dit, hierop wordt dan de advertenties die geleverd wordt door Google op bepaalde websites automatisch aangepast naar paarden reclame. Hierdoor wordt de kans vergroot dat u erop klikt en hun geld verdienen. Echter zijn hier heel veel klachten over geweest want eigenlijk gebruikt Google privégegevens van u zonder dat u dit wou.

Maar, door nu gebruikt te maken van het IP adres om te zien uit welk land je komt is weer een marketingsaanpak van reclame bureaus om zo meer geld te maken, echter is dit geen inbreuk van uw privacy. Er zijn genoeg mensen die dit aanspannen, dus wellicht wordt dit in de toekomst weer verandert.

Hoe kom ik van al die vervelende reclame af?
Simpel! Gebruik firefox als webbrowser en voeg dan de addon ADblock toe. Als u hier meer over wilt weten hoe dit moet vraag het dan gerust, wil u best uitleggen hoe u dit kunt doen.

ADblock blokkeert alle advertenties.(Somigen worden nog niet herkent maar deze kunt u persoonlijk melden bij ADblock zodat deze in de toekomst geblokkeerd worden.)