Wat is het voordeel van programma's op een centrale locatie installeren?

Dat het handig is om programma's op dezelfde plaats te hebben, snap ik wel. Ik bedoel met name het gebruik van zaken zoals het Windows-register en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het windows register is handig omdat windows dan het programma weet te vinden enzo. Maar goed. Het feit dat het in linux niet nodig is om ellenlange opstart procedures & installatie routines te doorlopen geeft wel aan dat het niet de enige oplossing is. Ik heb altijd het gevoel dat het registry een overblijfsel is uit tijden dat PC's nog niet zoveel geheugen hadden en vooral veel langzamer waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb dat... Alle uitvoerbare programma's staan op mijn C-schijf. Met als enige reden, dat ik zeker weet dat er geen virussen kunnen komen op de andere partities (met data, foto, muziek en video).

Ook voor een backup is dit eenvoudiger, daar een backup terugzetten van de C-schijf mijn hele systeem zal gaan herstellen. En die backup doe ik dus maandelijks met DriveImage XML op partitie niveau.
Binnen de backups kan ik ook enkele bestanden terugvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord GD, maar dat bedoelde ik nou net niet. Ik denk dat ieder OS en iedere gebruiker met een beetje verstand die dingen wel om dergelijke en andere redenen wil groeperen. Mijn vraag gaat meer om andere zaken zoals het Windows-register. Ik vraag me af waarom je überhaupt een installatieprocedure nodig hebt. Een bestandje dat aangeeft wat de hoofdexecutable is, het bijbehordende pictogram en zo nog wat zaken zou voldoende kunnen zijn.
Het voordeel van een centraal register met instellingen is, dat je al die informatie centraal op één plek bij elkaar hebt staan, zodat je je niet suf zoekt naar net dat ini bestandje waar die instelling in staat die je wilt wijzigen.

Nou hoef je je alleen maar suf te zoeken in het register.

Het in één map verzamelen van dll's heeft weer beveiligingsvoordelen, naast voordelen ten aanzien van vindbaarheid.

In het algemeen bevorderd het verzamelen van gelijksoortige zaken de overzichtelijkheid van je besturing en bestandssysteem.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verzamelen van configuratie-info leidt wel tot het uiteenhalen van programma's en hun bijbehorende configuratie. Vroeger kon je gewoon een programmamap kopiëren, want de ini's gingen immers wel mee. Nu niet meer. Wat je aan de ene kant groepeert, scheidt je aan de andere kant weer. Ik denk niet dat als je het optelt, er nou een voordeel aan is.