In Adobe Lightroom een bestand omzetten van rgb naar cmyk voor de drukker, gaat dat?

Ik hoop toch van wel, ik heb al gelezen dat lightroom geen cmyk herkent. Als ik wel kan omzetten naar cmyk, hoe doe ik dat dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het omzetten naar CMYK kan de drukker ook, veel drukkers doen het niet want je krijgt het bekende zwarte pieten spel als de prints niet op kleur zijn, en wiens schuld is dat dan? Overigens moet je een gekalibreerde monitor hebben wil je zelf ook de CMYK omzetting goed kunnen beoordelen op kleur, kun je dat niet… dan maakt het ook niet uit wie of waarmee je CMYK conversie doet, je zou het zelfs nog in RGB kunnen laten en het van de ervaring van de drukker laten afhangen. Met serie werk is dat zelfs een no-brainer, want je hebt geen referentie van eerdere prints.

Antwoorden (1)

Nee, dat zal niet lukken.
Lightroom kan geen kleurscheidingen maken naar CMYK.
Je kunt het via Photoshop proberen, maar doe het wel in overleg met de drukker. Die weet het beste hoe het bestand op zijn systeem aangeleverd moet worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Elke pers heeft een CMYK-profiel en waarschijnlijk subprofielen voor inkt en papier. Zonder dit profiel kan alleen een algemeen CMYK-profiel (zoals beschikbaar in Photoshop) gemaakt worden dat niet veel waard is.

Toegevoegd na 58 minuten:
Je kunt hier een CMYK-profiel kiezen en je RGB-bestand converteren.
http://www.rgb2cmyk.org/

Hou er wel rekening mee dat de alternatieve kleur (CMYK) doffer en donkerder uitvalt dan de originele kleur (RGB). Dit verschil wordt veroorzaakt door een verschillende kleuropbouw in beide modellen (RGB gevormd door licht; CMYK gevormd door pigment). Bij het converteren van RGB naar CMYK-kleuren zijn groen en blauw vaak de meest problematische kleuren.
Eindcontrole en -correctie van de kleurendruk blijft dus essentieel.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dat is slecht nieuws. Ik heb het net gisteren gekocht en geinstalleerd. Eens kijken of ik het nog kan "retourneren".
SimonV
7 jaar geleden
Da's vervelend!
Retourneren van software is doorgaans moeilijk, misschien lukt het op Marktplaats.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Eens kijken of ik het nog kan "retourneren"
Die kans is vrijwel nihil, het is net als met muziek CD's en Games, als de seal verwijderd is dan is ruilen niet meer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of in jouw geval de key gebruikt is.
SimonV
7 jaar geleden
Maar.... zoals gezegd: overleg met de drukker.
Ik kan me niet voorstellen dat een moderne drukker niet met een RGB-bestand uit de voeten kan. Houdt er hierbij rekening mee dat die alternatieve kleur (CMYK) doffer en donkerder uitvalt dan de originele kleur (RGB). Dit verschil wordt veroorzaakt door een verschillende kleuropbouw in beide modellen (RGB gevormd door licht; CMYK gevormd door pigment). Bij het converteren van RGB naar CMYK-kleuren zijn groen en blauw vaak de meest problematische kleuren.
Eindcontrole en -correctie van de kleurendruk is hier dus essentieel. https://blog.drukwerkdeal.nl/238/wat-is-het-verschil-tussen-rgb-en-cmyk
Reddie
7 jaar geleden
@RoqueTrader, @SimonV,
Ik begrijp het probleem niet.
Op elke computer staan alle plaatjes in RGB, maar worden door je eigen printer afgedrukt in CMYK.
En dan zou de drukker ineens alleen maar CMYK plaatjes kunnen verwerken?
Dat lijkt me sterk
SimonV
7 jaar geleden
"Op elke computer staan alle plaatjes in RGB": ja, maar bij de drukker dus niet.
Zonder conversie heeft hij hier niets aan. Zijn computersysteem is gebaseerd op de inktkleuren die gebruikt worden in het printproces en niet op de lichtkleuren die je monitor gebruikt om het ontwerp op het scherm weer te geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie hulp. Ik heb zonet gebeld naar de drukker die ik wilde benaderen, en die zei dat hij niet kan omzetten naar cmyk, maar dat hij het bestand wel kan printen. Het kan dan wel anders uitvallen qua kleur. Bovendien had Simon me een link gegeven waar je je bestand kunt omzetten naar cmyk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is in deze stad wel een andere drukker die wel kan omzetten naar cmyk. Eens kijken of die ook visitekaartjes doet. Die drukkerij is op zaterdag gesloten.
SimonV
7 jaar geleden
"Omzetten naar cmyk": eigenlijk zou het cmyk-bestand daarna aangepast moeten worden, zodat het lijkt op het originele rgb-bestand. Of je zou eerst zelf via http://www.rgb2cmyk.org/ het rgb-bestand zo moeten aanpassen, dat het omgezette cmyk-bestand overeenkomt met het origineel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie tip! Dank je wel!