Downloadsnelheid Vuze zeer laag, kan ik hier iets aan doen?

Als ik met het torrent-programma "Vuze" een groot bestand wil downloaden, dan duurt dit heel erg lang. Als voorbeeld; ik wil nu bijvoorbeeld de DVD van Anouk downloaden. Het bestand, 1,62GB, zal volgens de huidige voorspelling nog ruim 8 uur nodig hebben om compleet binnengehaald te zijn.

Als ik van mensen om me heen hoor, dan zou zijn dvd veel sneller gedownload moeten zijn.

Uiteraard is het afhankelijk van de provider die je hebt. In mijn geval is dat Ziggo, en die belooft mij een 20mb verbinding, wat in de praktijk dus op ongeveer 15MB zal uitkomen... Dat zou toch een behoorlijk snelle verbinding moeten zijn, of heb ik dat compleet mis?

Kan ik instellingen in Vuze aanpassen waardoor het downloaden sneller zou moeten gaan? Of ben ik gewoon beperkt door de snelheid die Ziggo mij levert?

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens ben ik mij bewust het dat het ook afhankelijk is van de bron waar je de download vandaan haalt. Maar over het algemeen duurt iedere download zo lang, waardoor je zou kunnen concluderen dat het aan mijn eigen verbinding/systeem ligt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Ziggo 20 mb/s zegt dan moet je dat ook krijgen, en tegenwoordig hebben ze nu 26 mb/s. Het is geen ADSL waarbij je rekening moet houden hoever de centrale ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok. Uit eerder research naar mijn antwoord op deze vraag heb ik begrepen dat er altijd een deel van de bandbreedte verloren gaat, waardoor het aantal MB's dat je ontvangt iets lager is dan de MB's waarmee geadverteerd wordt. Maar bedankt voor deze toevoeging. Ik ga weer eens een snelheidstest doen om de controleren hoeveel MB's ik momenteel ontvang van onze vrienden van Ziggo!

Het beste antwoord

Zoals jelle al zegt: de snelheid is afhankelijk van het aantal seeders/leechers en wel op de volgende manier.

Je hebt bij het downloaden van torrents te maken met drie soorten gebruikers:
- Seeders die het volledige bestand hebben en dit ter download aanbieden.
- Peers die het bestand aan het downloaden zijn en het gedeelte dat ze al binnen hebben aanbieden.
- Leechers die het bestand wel downloaden, maar niet uploaden.

Je kunt dus beter een download selecteren met een gunstiger seeder/leecher verhouding, zelfs wanneer het aantal seeders minder is.

Als alternatief zou je erover kunnen denken om te downloaden van usenet. Ziggo heeft een newsserver. Het voordeel is dat je een vaste downloadsnelheid hebt en niet afhankelijk bent van andere aanbieders. Het nadeel is dat de retentietijd vaak beperkt is, zodat een bestand korter beschikbaar is.

Binnen je torrentprogramma kun je je up- en downloadsnelheid instellen. Vaak zijn deze gekoppeld zodat je niet je upload op 0 en je download op max kunt zetten. Je downloadsnelheid wordt dan aangepast aan de ingestelde uploadsnelheid met een bepaalde ratio/. Het kan dus lonen je uploadsnelheid wat hoger te zetten. let op dat je je uplaodsnelheid niet hoger zet dan wat je verbinding aankan. Dat is weer van invloed op je downloadsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Torrents lopen vaak langzaam. De verdelende partij heeft de keuze om de download snelheid (Bij hem de upload snelheid) laag te houden, om zijn eigen bandbreedte niet te verpesten. Ik heb zeer veel downloads gezien die met 1-5kb/s liepen. En dan duurt een paar Gb erg lang.

Het kan wel zo zijn dat je bij een andere aanbieder een snellere download toegewezen krijgt. Ook helpt het als er veel seeds/leeches zijn: Je krijgt dan van meedere kanten delen van eht bestand.