Hoe kan via ip adres postcode worden gevonden?

In welke omstandigheden kan via ip adres postcode worden gevonden. Dat provider wordt gekoppeld begrijp ik nog maar een provider is toch niet beperkt tot 1 postcode?

2 jaar geleden
in: Internet
1.8K
TurfGraver
2 jaar geleden
Aan de route welk data af moet leggen om ip te bereiken kan (soms) bij benadering de postcode herleid worden.

Antwoorden (1)

Er zijn 3 opties:
1) het IP-adres wordt opgevraagd bij de provider. Indien ondersteund door een gerechtelijk bevel wordt dan het bijbehorende adres door de provider verstrekt.
2) het IP-adres hoort bij een bepaalde website. Bij het registreren van een domeinnaam wordt vaak ook het adres van de eigenaar van de website opgegeven. Via het 'Whois Record' kan dat soms opgevraagd worden. B.v. https://whois.domaintools.com/microsoft.com
3) IP-adressen worden niet helemaal willekeurig uitgedeeld. Vaak is van een sub-reeks bekend in (ongeveer) welke fysieke lokaties deze worden uitgedeeld. Dan is het slechts een kewestie van opzoeken in de database. Wat bij deze gegevens vaak niet vermeld wordt is hoe nauwkeurig de database is. Het is bekend dat een bepaald adres in Dronten heel vaak als lokatie is genoemd. Dat adres word specifiek genoemd als lokatie, maar eigenlijk wordt bedoeld: "ergens in Nederland" (zie link bron)