Neemt mijn telefoon alles op wat ik zeg?

Ik heb vanavond met iemand een gesprek gehad over betaalservice Klarna. Een paar uur later krijg ik op instagram een reclame over Klarna. Ik heb nog nooit een reclame over Klarna gehad en heb er nooit iets over gegoogled of ingetypt op mijn telefoon. Hetzelfde heb ik eerder gehad nadat ik met collega's over Madame Tussauds heb gepraat. Precies op die dag kreeg ik een reclame van Madame Tussauds. Daarvoor en daarna nooit meer gehad, en ook toen niets er over ingetypt op mijn telefoon.
Naast deze twee gevallen is het veel vaker voorgekomen dat ik op dezelfde dag een reclame kreeg, daarna en daarvoor nooit meer en de enige mogelijkheid dat de cookies zouden kunnen weten dat ik het er die dag over gehad heb is door continu alles op te nemen en te analyseren wat ik zeg.
De andere optie is natuurlijk gewoon dat het toeval is, maar dan is het wel héél toevallig. Is er iemand die dit zou kunnen bevestigen of ontkrachten?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Internet
1.8K
Ritsuka
2 jaar geleden
Klarna is nu ook reclames op tv aan het maken. Ik heb het er niet over gehad, maar zie ze ook.
paulus811
2 jaar geleden
@Ritsuka, dat is wel iets anders dan reklame op een persoonlijke instagram pagina krijgen.

Het beste antwoord

Nee, je telefoon neemt niet alles op, tenzij je daar een app voor hebt geïnstalleerd. Maar de advertentiebedrijven als google en facebook gebruiken heel veel andere data om een profiel van je te maken.
Zo heb jij misschien niet op een bepaalde zoekterm gezocht, maar iemand in jouw omgeving misschien wél !! Wie jouw vrienden en kennissen zijn is vrij goed in kaart gebracht. En als zij geïnteresseerd zijn, dan ben jij dat misschien óók... dus... krijg jij óók een advertentie te zien.

Dát is de reden waarom sommige mensen zo met hun internetprivacy bezig zijn. Je krijgt het gevoel dat ze op basis van je profiel bijna je gedachten kunnen raden.
SimonV
2 jaar geleden
+ Uitstekend antwoord.
teusvh
2 jaar geleden
Dus dat ik reclames van Viagra krijg kan ook zijn omdat ze mijn collega's in de slaapkamer bespioneren?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@teusvh
Ja... of je partner...