Waarom pleegt m'n browser zo'n aanslag op de cpu van mijn computer?

Vooral bij video's gaat het verbruik wel naar 80-100%, maar ook zonder de filmpjes schiet ' ie zomaar omhoog naar zo'n 40%. Dit halen de processors doorgaans niet als mijn browser is geminimaliseerd of uitstaat.

4 jaar geleden
in: Internet
2.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Wat voor systeem heb je? Het is vrij normaal dat bij oudere systemen en 1080p60 filmpjes je processor het zwaar heeft.
Oja
4 jaar geleden
@LeonardN Misschien minder relevant, maar ik heb een laptop van vorig jaar en de cpu bestaat uit 2 Intel Celeron-processors van 1,6 GHz per stuk. Ik heb een Opera-browser op een Manjaro Linux-besturingssysteem..
LeonardN
4 jaar geleden
Celeron is de budgetlijn van Intel. Prima voor dagelijks huis-tuin-en-keukengebruik, maar je zal zoals je dus merkt snel tegen de limieten aanlopen. Ik weet niet of je werkelijk hinder ervaart, maar het is vrij gebruikelijk dat tijdens het openen van een site, je even naar 100% schiet bij zo'n systeem. Video is daarnaast een vrij zware bewerking, zeker in hogere resoluties. Stel daarom resolutie omlaag als je stotter ervaart. Heb hier een i5 1.6 Ghz dualcore laptop uit 2012 (2,2Ghz turbo).
Ik draai https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ&t=81s
resultaat CPU:
480p = 30-50%
720p60 = 60-100%
1080p60 = 80-100% soms een stotter
1440p60 = constant 100% en een stotterfestijn
Als ik een GVpagina open schiet ik ook even 1 tel naar 100% en dan weer terug naar 5-15% als er verder niks spannends loopt. Kijken naar CPU-verbruik is leuk, maar zegt niet alles over gebruikerservaring. Pieken naar 100% zijn normaal. Problemen ontstaan als die 100% aanhoudt. Stotter in video, trage ervaring.
Oja
4 jaar geleden
@LeonardN Dank voor je geweldige antwoorden. Hier kan ik wat mee! Ik heb inderdaad een budgetcomputer van Dell. Mijn Inspiron-laptop bestelde ik vorig jaar voor €280. Waar vind je dat tegenwoordig nog?! Ik gebruik ' em vooral voor technische tekeningen en zo meer, maar sinds ik Hardstyle-video's heb ontdekt op Youtube krijgt ' ie echt een optater. Ik merk nog geen gestotter dus zit ik nog niet tegen limieten, maar veel scheelt het niet..
Oja
4 jaar geleden
@LeonardN Jouw video geeft bij mij het volgende resultaat: Automatisch 480p is 40-60%, gemaximaliseerd beeld 80-100% is goed beeld en geluid, geen geklaag, top!
Vanaf 720p60HD is een stotterfestijn, ongeschikt voor mijn laptop.
Reddie
4 jaar geleden
Misschien weet je het niet, maar een processor is er niet voor om te luieren, maar om te werken. En dat doet hij kennelijk.

Antwoorden (2)

Omdat je nu eenmaal niet de snelste en sterkste processor hebt, met een hoog aantal cores*. Dat je laptop hard moet draaien om een video af te spelen is normaal. Video en games zijn wat anders dan het inladen van statische tekst op pagina's van bijvoorbeeld goeievraag. Enige wat nog wel van invloed kan zijn, zijn reclame(video's/animaties) die blijven draaien op een pagina, hoewel ook die tegenwoordig onderdrukt worden als je een andere tab opent.
(*processors zoals jij ze noemt, wat prima is)

Als ik een (simpele) pagina open schiet mijn processor ook even naar de 50-100% en zakt dan weer naar 10%, als ik specifiek naar de browser kijk zelfs maar naar 1% of minder. Dat is normaal. Minimaliseren zal weinig uit moeten maken in vergelijk met vrijwel niets doen in de browser.

Pieken tijdens het werken in een browser zijn dus normaal, en een constante aanslag op de CPU tijdens het draaien van een video (op hoge resolutie) is ook niet meer dan normaal. Zet je alles weer stop en open je niks, dan zou alles weer richting 0-10% moeten lopen. Dat je niet helemaal constant naar 0% gaat is omdat er op de achtergrond altijd wel wat gebeurt.

Het is wat anders als je vaak een traag systeem ervaart. Bijvoorbeeld omdat er iets constant zoveel aandacht vraagt dat een tweede proces openen langer dan normaal op zich laat wachten. Maar naar de workload gaan kijken en je verbazen dat je de 100% weleens aantikt heeft weinig zin. En als je een video kijkt, de 100% aanraakt en dan nog wat anders wil gaan doen met je systeem heb je waarschijnlijk een te zwak systeem gekocht.
===
Je zou het schieten naar 50-100% bij het openen van een pagina kunnen zien als het trekken van een sprintje. Je zou het ook zo kunnen instellen dat je maar naar de 20-30% schiet, maar dan duurt het allemaal wat langer.
===
Plaatje is dus een normale afspiegeling van processorgebruik tijdens browsen. Piek, weinig, piek, weinig....weinig, piek. Bij kijken video zou je hele tijd iets zien tussen de 30 en 60, of 60 en 90 net naar gelang hoe krachtig je systeem is en hoe zwaar de video.
Toegevoegd op 16 juli 2019 08:23: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Stel dat een bewerking 1 tijdseenheid 100% load op de CPU geeft, dan zou je dat ook 5 tijdseenheden 20% kunnen maken. Zit je wel 5 keer zo lang te wachten.... met een CPU die dus niet op volle kracht werkt. Als je dat wil kan ik je uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt.
Dat komt omdat jou laptop geen Moderne GPU heeft,
dus de Processor ( CPU ) moet alles doen.

Veel video's hebben een hoge video compressie om internet bandbreedte te besparen voor servers van de site, maar nadeel is dat er meer GPU of CPU vermogen nodig is.

als ik iets kijk dan zit mijn processor onder de 10%
omdat mijn videokaart de taak over neemt
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Klopt. Veel gpu's kunnen (als ingesteld) een deel van de werklast van de CPU overnemen tijden decoderen/encoderen van video.