Vormt het gebruik van smart verlichting (bijv. Hue) een veiligheidsrisico in mijn netwerk?

Ik heb wel eens op tv gezien dat er een zwak punt in de beveiliging van je netwerk kan ontstaan door de matige beveiliging van bijvoorbeeld "slimme" thermostaten, zelfs van bekende merken.

Ik wil in mijn huis gebruik gaan maken van de Yeelight (Xiaomi), vergelijkbaar met de Philips HUE smart verlichting, maar ik ben bang dat dit een bedreiging kan vormen voor mijn netwerk aangezien de verlichting hier direct mee in contact staat.

Zijn mijn zorgen terecht of is de bedreiging dermate klein dat je de gok kan wagen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Antwoorden (1)

Dezelfde vraag zou je kunnen stellen over je router, je modem, of je PC.

Elk apparaat is er één die potentieel lek kan zijn.

Het verschil is dat de door mij genoemde apparaten vaak erg goed getest zijn en de kans wat kleiner is dat er ook werkelijk een lek in zit.
Zaken als lampen en webcams zijn wat minder robuust getest en lopen een wat groter risico. Hier is google je vriend. Zoek de apparaattypes eens op i.c.m. ket het trefwoord 'hack' of 'security' en je komt al veel aan de weet.

Overigens helpt het ook enorm wanneer je de apparaten niet toestaat om 'van buitenaf' bediend te worden. Sta alleen bediening toe via je eigen (WiFi-)netwerk.
.
Om concreet te zijn: het ligt dus genuanceerd. Maar wanneer je bediening van buitenaf uitsluit, dan is het risico door de bank genomen in de praktijk niet al te groot.

(Oh... en hou updates van de fabrikant in de gaten !)
.
Inmiddels zijn we een paar maanden verder en heeft tweakers.net een interessant artikel gepubliceerd, precies over dit onderwerp.
https://tweakers.net/reviews/7234/malware-in-je-slimme-huis.html
Toegevoegd op 23 juli 2019 08:33: bron, tekst