Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als DHCP zon handig protocol is om IP-adressen in te stellen, waarom zou iemand dan nog handmatig IP?


Als DHCP zo’n handig protocol is om IP-adressen in te stellen, waarom zou iemand dan nog handmatig IP-adressen gaan invoeren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Omdat je wellicht een apparaat (printer op de zaak bijvoorbeeld) een vast ip wil geven?
Maar kan zijn dat ik je vraag niet begrijp.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik begrijp de vraag zelf ook niet. Deze vraag staat in mijn studieboek, maar het is me onduidelijk waarom ze juist zulke overbodige vragen stellen naar mijn mening.
LeonardN
5 jaar geleden
Als je hem niet kan beantwoorden is de vraag niet overbodig...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je stelt handmatig een IP-adres in bij servers en netwerkproducten die vanaf een vast IP adres te bereiken moeten zijn.
Je krijgt automatisch een IP adres van een DHCP server. Het IP adres wordt voor een bepaalde leasetijd uitgedeeld. Elke keer dat je een DHCP request doet wordt de leasetijd weer opnieuw ingesteld. Verloopt de leasetijd dan kan je een ander IP adres toegedeeld krijgen. Met een DHCP server is het dus NIET zeker dat je altijd het zelfde IP adres krijgt.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Super! Bedankt voor je uitleg. Groet,
Vincent
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Behalve wat @SimonV zegt, is het ook nog eens zo dat niet overal op elk netwerk een DHCP-server aanwezig is. Ook dan moeten er handmatig IP-adressen ingesteld (kunnen) worden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding