Waarom is mijn Wifi snelheid veel lager als dat van abonnement?

Pas heb ik mijn abonnement verhoogd van 30 mb naar 100 mb. Als ik de computer bekabeld aan mijn modem aansluit kom ik aan de ongeveer 90 mb down en 30mb up.
Zodra ik alleen de wifi test, direct naast het modem haal ik net de 30mb down en 22 mb up.
Ik heb een standaard zyxel modem van online.nl, en ik snap dat je via wifi niet de volledige 100mb down kan halen maar er moet toch wel meer haalbaar zijn dan die 30mb down??
De klantenservice van online.nl vertelde me dat 30 mb down al heel snel is en er meer niet haalbaar is via wifi.
Ik gebruik alleen maar wifi en niks bekabeld dus is dit dan echt het meest haalbare?

(ik heb ook een kpn wifi versterker gebruikt als acces point maar dat maakte ook vrij weinig verschil)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
2.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hang een 5ghz Wifi router achter je modem. Zal je Wifi snelheid aanmerkelijk verbeteren. Moet je wel even nakijken of je tablet/smartphone/laptop 5ghz ondersteund. Zelf heb ik de TP-Link Archer C1200 - Router die voldoet erg goed. Zorg als je een andere neemt dat je wel een Simultaneous dual-band router neem dan kan je zowel 2,4 als 5ghz gebruiken voor je apparatuur die geen 5ghz ondersteund. Zelf ben ik daarmee ook van 30 naar 65mb gegaan.
redhouse
5 jaar geleden
Heb VDSL van KPN 100/10
Expirebox V10
Haal door de gehele woning 90/10.
Het kan dus wel.....
LeonardN
5 jaar geleden
Klantenservices hebben in mijn beleving zelden verstand van de achterliggende techniek. Ze proberen je zo snel mogelijk af te schepen. Eigenlijk is het ook niet echt hun pakkie an. Zij zijn er voor het internet dat het wel of niet doet, niet voor de gehaalde snelheid in jouw thuisnetwerk. Hoewel ze dat door routers in te bouwen in modems steeds meer moeten gaan doen. Kan je opgeven welke apparatuur je gebruikt? Modem/router en PC/laptop of de netwerkkaart in je PC?

Antwoorden (1)

Omdat de ingebouwde Wi-Fi-router van het modem tekortschiet, of omdat de Wi-Fi-adapter in je PC niet meer aan kan.
Je moet met behaalde internetsnelheid altijd denken in een keten met 1 zwakste schakel. Zolang je abonnement zelf de zwakste schakel is, gaat alles goed. Op het moment dat je je abonnementssnelheid gaat verhogen kom je vaak op een punt dat een stuk hardware of type verbinding niet snel genoeg is om het abonnement bij te benen.

In jouw geval is zelf een Wi-Fi-router aanschaffen en die aan je modem koppelen wellicht de oplossing.
Neem dan een Wi-Fi ac router.
https://tweakers.net/categorie/560/modems-en-routers/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMTA3NQXRZYo6SVbSSmbGBmZKOkqGRgbG5UmxtbS0A

Dat is dus enkel een oplossing als je PC of laptop ook die snelheid kan halen, controleer dus eerst even wat de specificaties zijn van je apparaat of apparaten. Wi-Fi n routers en adapters geven ook aan dat ze 150 mbit/s of meer zouden moeten halen, maar in de praktijk kan dit tegen vallen.

Een andere mogelijkheid is nog om je router zo in te stellen dat deze Wi-Fi N op 5ghz uit zendt, als je PC-adapter dat aankan.
---
Als het je laptop of PC is die een langzame adapter heeft kan je een USB of PCIe WiFi-AC adapter kopen.
https://tweakers.net/categorie/310/netwerkadapters/producten/#filter:TcvBCsIwEATQf5lzhG2KkeYDCh489SgeQrpIJNiwKR4s-Xe3COJpmMfMhkVmljFxnuFRJD0qzBenRVa1UONPCsez7g6dQQl3ntKb4Tsisz8jX9ITXkvV3ZjyylLhN1g7uD1fIcNf4XpyuDUD29Pw73Q8qbf2AQ
---
In het kort moet je er dus voor gaan zorgen dat alle componenten in de keten weer je abonnementssnelheid gaan overstijgen en het liefst met een flinke marge zodat een volgende snelheidsverhoging van je abo ook geen probleem zal zijn.
Toegevoegd op 10 november 2018 12:56: tekst
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus. De keten is zo sterk als d zwakste schakel. Dat schijnt bijna niemand te beseffen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ga aan de slag met jou info. Ik zal is gaan kijken voor zo'n router. Die wifi versterker van kpn gebruiken als ac was zo in zo geen goed idee? Dan toch voorkeur voor router?
LeonardN
5 jaar geleden
Wi-Fi versterker heeft geen zin als de router of kaart zelf al niet meer dan 30mbps doet. Een versterker kan alleen zorgen dat het signaal verder komt, niet dat het sneller gaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Even een update. Ik heb de tp link archer c7 gekocht. Daarnaast heb ik een nieuwe sftp cat 6 kabel getrokken naar die nieuwe router die midden in de kamer staat. Die zyxel modem/router heb ik direct bij de dsl ingang (van het huis) geplaats en wifi van uitgezet. Het voordeel is dat ik nu op bepaalde apparaten 5 ghz wifi heb en daar haal ik makkelijk 70mb down. Ook de apparaten op 2.4ghz zijn iets wat sneller geworden. Nu heb ik alles gedaan en zal het denk niet meer worden als dit. Al met al best tevreden.