Wat is het beste en goedkoopste zakelijke internet abonnement?

Ik ben een bedrijf begonnen en werk veel thuis. Ik heb nu een abonnement bij 'online' van €28.50. Wat is een goed zakelijk abonnement? En dit is toch aftrekbaar als het op mijn bedrijf komt te staan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Het beste EN het goedkoopste. Gelijktijdig? Hoe moeten we dat voor ons zien? Het beste abonnement zal waarschijnlijk niet het goedkoopste zijn en het goedkoopste waarschijnlijk niet het beste. Een consumentenabonnement is ook aftrekbaar. Overigens weet ik niet of er wel TV in zo'n abonnement zit dus dan wordt het er niet makkelijker op als ZZP'er/consument als je voor zakelijk gaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien kan je iets specifieker zijn Sophie? Wil je snel internet? Wil je gemiddeld internet? Wil je traag internet?
LeonardN
5 jaar geleden
Dat zijn ook weer subjectieve waardes. Beter kan vrager stellen hoe snel het minimaal moet zijn (Mbit/s) en welke prijs deze maximaal uit wil geven, en waar het pakket verder aan moet voldoen. vast IP-adres, wel of geen TV ...

Antwoorden (1)

Of je internetkosten aftrekbaar zijn, is vooral afhankelijk van het gebruik. Sluit je een zakelijk abonnement af en gebruik je dat ook deels privé (in plaats van je huidige online-abo), dan mag alleen het aantoonbaar zakelijk gebruikte deel worden afgetrokken. Houd je gewoon je huidige abonnement, dan geldt precies hetzelfde!
Wat wel een verschil is tussen particulier en zakelijk abonnement: stel dat je een dag een storing hebt en de hele dag niet kunt internetten, dan kun je bij sommige zakelijke abonnementen aantoonbare bedrijfsschade (misgelopen omzet bijvoorbeeld) vorderen. Bij een particulier abonnement geldt dat niet. Doe je niet heel veel via internet en kun je dat eventueel opvangen via mobiel internet, dan is er voor de thuiswerkende zzp'er geen voordeel voor een zakelijk abonnement.

Wil je toch vergelijken, houd er rekening mee dat aanbieders van zakelijke abonnementen de gewoonte hebben om de prijs zonder btw te vermelden. Echter, zowel de particuliere als zakelijke abonnementen hebben gewoon een btw tarief van 21%. Dat komt er op de factuur gewoon bij.
5 jaar geleden
Computoon
5 jaar geleden
Btw is voor de meeste bedrijven geen kostenpost. Dus daarmee hoeft bij de vergelijking geen rekening te worden gehouden. De "exclusief btw"-bedragen moeten worden vergeleken.
paulus811
5 jaar geleden
Belangrijk verschil tussen zakelijk en consumentenabonnement is dat je bij een zakelijk abonnement een vast IP adres hebt. Als je zelf een website host op een NAS is het van belang dat je IP adres niet varieert.
Inekez1
5 jaar geleden
"De "exclusief btw"-bedragen moeten worden vergeleken."
Of de inclusief-btw-bedragen vergelijken. Dat maakt niet uit voor het vergelijken of iets duurder of goedkoper is. Maar niet het bedrag incl. btw van de ene aanbieder vergelijken met het bedrag excl. btw van de andere aanbieder.