als ik een naaktfoto gebruik op een chatsite of daar deel. mag iemand die zomaar gebruiken?

ik vroeg me af als je zelf een naakt foto gebruikt op een chatsite of delen op zoiets dergelijks iets online.
mag iemand deze zomaar gebruiken. ook als je bv niet herkenbaar in beeld bent.
als iemand een screenshot er van maakt en gebruikt.
hoe zitten de wetjes dan? omdat je zelf iets openbaar deelt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1K
Z512099
5 jaar geleden
Je zegt het toch zelf: openbaar....dan is het van iedereen.
LeonardN
5 jaar geleden
@z512099 Zo werkt het niet.
BonBonvanJohn
5 jaar geleden
Misschien ben ik heel bekrompen maar ik vind eigenlijk dat je helemaal geen foto moet delen, op welke site dan ook, waarop jij nadrukkelijk als onderwerp te zien bent. Een foto met ook anderen erop delen met toestemming van die anderen, okee
Amadea
5 jaar geleden
Niet doen! Je komt erdoor in de grootste ellende!

Antwoorden (2)

Nee. Een foto is bijna altijd een beschermd door auteursrecht. Een foto, ook al laat je die dus aan anderen zien mag dus niet zomaar door iedereen opnieuw gedeeld worden.
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min zonder motivatie.
Plus van mij.
Er even van uitgaande dat het een foto is die je zelf hebt gemaakt:
Juridisch is het nogal simpel; op die foto zit auteursrecht, en als rechthebbende kun je herpublicatie verbieden. Auteursrecht hoef je niet expliciet te claimen, dat heb je.
In de praktijk is het volslagen onmogelijk om dit tegen te gaan; zwerft je foto eenmaal online, dan zal die daar blijven rondgaan.