Zijn er in Nederland al boetes uitgedeeld voor het illigaal downloaden van films/muziek via torrents?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
5.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Voor downloaden zover mij bekend nog niet (is een schikking overigens en geen boete).
Voor uploaden wel.
https://tweakers.net/nieuws/136121/brein-schikt-met-man-die-muziek-op-usenet-zette.html

Antwoorden (2)

Nee, er zijn nog geen boetes uitgedeeld voor downloaden (wel voor illegaal uploaden).
Er zijn wel plannen: Dutch Film Works, een distributeur van internationale films en series in Nederland, zou dit jaar schikkingsvoorstellen gaan sturen naar mensen die films, waar auteursrechten op rusten, hebben gedownload via Bittorrent.
Op 6 december 2017 heeft Dutch Filmworks namelijk toestemming gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens om ip adressen van downloaders te bewaren. Met dit ip adres kunnen ze vervolgens de contactgegevens van de downloader achterhalen waarna een schikkingsvoorstel verstuurd kan worden.
Het sturen van schikkingsvoorstellen lijkt erg veel op de manier waarop mensen in Duitsland moeten betalen wanneer ze illegale content hebben gedownload. In Duitsland krijgen mensen namelijk al jarenlang zo een boete of bekeuring vermomd als schikkingsvoorstel wanneer ze illegaal een film of serie downloaden.
Ik heb nog niet kunnen vinden dat Dutch Filmworks dat dit jaar werkelijk al heeft gedaan.
Dat is ook wel logisch: vermoedelijk willen providers niet zonder meer meewerken aan het opsporen van downloaders. Eerder zeiden diverse providers al dat ze een oordeel van de rechter nodig achten, voordat persoonsgegevens kunnen worden overhandigd.
SimonV
5 jaar geleden
Ja en er wordt ook actief gekeken naar wie er via torrents Nederlandse films download. De meeste downloaders stappen over naar het gebruikt van een VPN.