Wat zijn de voor- en nadelen van Outlook en Gmail?

Ik overweeg beiden, maar ik weet uiteindelijk niet welke er beter/veiliger is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
14.8K
SimonV
5 jaar geleden
Wat veiligheid betreft: beide diensten bieden tweestapsverificatie. Als je deze instelt, voeg je een extra beveiligingslaag toe aan je e-mailaccount of clouddienst waardoor hackers aan je gebruikersnaam en wachtwoord alleen niet genoeg meer hebben. Wat privacy betreft: de inhoud van je mail van Gmail wordt geanalyseerd om je op basis hiervan geschikte advertenties aan te bieden. Bij Outlook gebeurt dit niet (zegt Microsoft).
De mail van Gmail en Outlook wordt niet gecodeerd verzonden, dus iedereen zou deze kunnen onderscheppen.
Als je dit een probleem vindt, zou je beter kunnen overgaan naar een dienst als Protonmail.
bamibal
5 jaar geleden
@SimonV: Gmail wordt wel degelijk versleuteld verzonden.
https://support.google.com/transparencyreport/answer/7381230?hl=en
SimonV
5 jaar geleden
Bedankt voor de correctie.
Mailversleuteling van ProtonMail betekent dat niemand anders je de berichten in je mailbox kunt lezen. Ook Protonmail niet.
https://protonmail.com/blog/protonmail-vs-gmail-security/

Antwoorden (1)

Wat veiligheid betreft: beide diensten bieden tweestapsverificatie. Als je deze instelt, voeg je een extra beveiligingslaag toe aan je e-mailaccount of clouddienst waardoor hackers aan je gebruikersnaam en wachtwoord alleen niet genoeg meer hebben.
Wat privacy betreft: de inhoud van je mail van Gmail wordt geanalyseerd om je op basis hiervan geschikte advertenties aan te bieden. Bij Outlook gebeurt dit niet (zegt Microsoft).

Waar Gmail in uitblinkt zijn de filtermogelijkheden. Je kunt eenvoudig zoeken op de naam van een afzender, het onderwerp van een bericht en de inhoud van een e-mail. Ook is het mogelijk om enkel mails met een bijlage, of berichten van een bepaalde grootte te bekijken. Bovendien kan je deze filters gebruiken om berichten automatisch te markeren als gelezen, e-mails van labels te voorzien en berichten naar een adres door te sturen.

In Outlook is het mogelijk om Skype te gebruiken en kan je gebruik maken van meer dan honderd add-ins, zoals Word, Powerpoint en Evernote. Hierdoor kan je van Outlook een erg uitgebreide dienst maken, al dien je dan wel de tijd te nemen om de instellingen aan te passen.

Hier staat nog een uitgebreid overzicht van de verschillen:
https://business.tutsplus.com/articles/gmail-vs-outlook-whats-the-best-free-email-service--cms-28195
_______________

Ter info:
Er zijn e-maildiensten als Mailfence, Protonmail of Tutanota die proberen je privacy te beschermen. Je hoeft daar dus privé-gegevens op te geven ter verificatie. Ze gebruiken end-to-end encryptie, ter bescherming tegen overheidsspionage, contentanalyse en identiteitshacking.
Genoemde bedrijven zijn onderworpen aan de Europese privacywetgeving, alsmede respectievelijk de Belgische, Zwitserse en Duitse wetten.
SimonV