Hoe kom je erachter waar de traagheid van je internet vandaan komt?

Ik heb geregeld erg traag internet. Maar soms ook weer niet. Daar wil ik wat aan doen maar hoe vind ik de beperkende factor die ik aan moet pakken?
Is het mijn provider (Ziggo)? Mijn abonnement (up / down)? Mijn modemrouter (CISCO EP3925? De kabels hier in de buurt? Mijn processor (core i5)? Mijn afstand tot een knooppunt (1 ping), mijn RAM-omvang? Mijn grafische kaart? Mijn harddisk ?(solid state)?

5 jaar geleden
in: Internet
1.4K
SimonV
5 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:
https://www.quora.com/Why-is-my-WiFi-sometimes-really-slow-and-other-times-really-fast Met (een proefversie van) DU Meter kun je overzichten krijgen van het historisch verloop van je snelheden. Misschien kun je er een logica in ontdekken.
gvrox
5 jaar geleden
Hoe meet je deze traagheid ? Is het een laptop via wifi of een bekabelde PC ? Is er een patroon in de tijden dat het trager is ?

Antwoorden (1)

Begin bij je router, log daarop in en kijk welke snelheid daar binnenkomt. ALs dat voldoende is en in de buurt van je abonnement, ligt het aan je wifi signaal. Dat wifi signaal kan verstoord worden door andere wifi bronnen, bijvoorbeeld van je buren. Vaak helpt het al om een ander kanaal te kiezen in je router om minder omgevingsstoring te hebben. Vaak staat kanaalkeuze op 'automatic', maar probeer eens een rustig kanaal handmatig te kiezen. In een grafiek in je router menu zie je wat er actief is op een bepaald kanaal.

Jouw router ondersteunt de 5GHZ band, als je PC dat ook doet kun je overwegen om over te schakelen van 2.4Ghz naar 5Ghz. Daar wordt het signaal niet sneller van, maar je hebt veel minder last van storingen in de omgeving.

Omdat het af en toe traag is, verwacht ik niet dat een repeater zal helpen. Dat is een signaalversterker tussen je router en pc. Je kunt dat overwegen als je wifi signaal sterk lager is dan de snelheid van het signaal dat de router in komt. Stel, er komt 50Mbit/Sec op de router binnen en op je PC is het 10Mbit/Sec (je kunt dat testen via Internet Speed Test op de Ziggo website), dan zou een repeater kunnen helpen, maar probeer het eerst eens met de instellingen.