Hoe werkt affiliate marketing?

Hoe werkt geld verdienen met affiliate marketing?

Kun je veel geld verdienen met affiliate marketing?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Het beste antwoord

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen - abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd. Affiliates kunnen dit bewerkstelligen door onder andere advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder. Er kan ook per click of per pageview betaald worden. Voorbeelden van typische affiliateconcepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites, cashbacksites of nieuwsbrieven.

Affiliate marketing is gebaseerd op het principe van no cure no pay, wat inhoudt dat een affiliate slechts wordt betaald als hij de dienst tot een goed einde heeft gebracht. De vier vergoedingsstructuren bij affiliate marketing zijn:

Pay per click (PPC)
PPC staat los van het aantal gegenereerde verkopen of leads, er wordt namelijk een vast bedrag - vaak enkele centen - uitgekeerd per klik op het promotiemateriaal (de banner- of tekstlink) van de adverteerder. De afkorting eCPC staat voor de effectieve cost per click. De eCPC wordt berekend aan de hand van de gemiddelde opbrengst of uitgave per geleverde of ontvangen bezoeker.

Pay per lead (PPL)
Een leadvergoeding wordt uitgekeerd wanneer een bezoeker via de affiliate contact opneemt met de adverteerder door bijvoorbeeld een formulier in te vullen. Dit hoeft niet direct te leiden tot een afspraak zoals bij onderstaand PPS (Pay per sale), het leveren van een potentiële klant is voldoende. Het is vervolgens de taak van de adverteerder om het daadwerkelijk om te zetten in een sale of klus, hier houdt de affiliate zich niet mee bezig. Vaak worden leadvergoedingen uitgekeerd bij de promotie van diensten die niet direct via internet verkocht worden, zoals loodgieterswerk bijvoorbeeld.

Pay per sale (PPS)
Hier wordt een vergoeding betaald zodra de bezoeker via de affiliate voor directe omzet zorgt. In de praktijk betekent dat meestal een verkoop (sale) van een product aan de bezoeker. De adverteerder kan als vergoeding een percentage van het verkoopbedrag uitkeren aan de affiliate.

Pay per view (PPV)
Hierbij wordt er een vergoeding uitgekeerd aan de affiliate door de adverteerder per keer dat de advertentie bekeken is.

Zie voor meer informatie https://nl.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing.