Waarom zie ik nog steeds het ip adres die ik gebruik terwijl ik een VPN verbinding heb?

Ik heb zelf een VPN verbinding gemaakt met OpenVPN. Ik kan buiten mijn netwerk via VPN mijn lokale bestanden bereiken. Als ik naar whatismyip.com ga, dan zie ik niet mijn IP van thuis, maar die van de locatie waar ik ben.

Hoe kan dit? Doe ik iets fout?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
Cryofiel
6 jaar geleden
Gaat alle internetverkeer wel via je VPN? Ik gebruik zelf ook wel eens een VPN, maar daarbij heb ik dan twee verbindingskanalen: het ene "direct", buiten het VPN om, en het andere via het VPN. Via beide kanalen heb ik dus verschillende IP-adressen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb daar nooit iets voor ingesteld. Kan dat in de instellingen van OpenVPN?
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik heb werkelijk geen idee.
dudemeister
6 jaar geleden
iedereen denkt maar dat VPN's zaligmakend zijn
sowieso is een betaalde VPN beter dan degene die je gebruikt. Kijk eens bij Mullvad

Antwoorden (1)

Je VPN geldt slechts als verlengstuk(tunnel/VPN tunnel) naar je eigen thuisnetwerk, het overige verkeer zoals het http verzoek gaat via het ingestelde corporate gateway, je moet zien dat netwerken thuis altijd het klasse C netwerk gebruiken, en die zijn NIET routeerbaar. Die niet routeerbare range is 192.168.0.0/16 en 172.16.0.0/12 en 10.0.0.0/8
Dus dat je met "whatismyip" niet je IP van thuis te zien krijgt is daarom logisch, je leidt het verkeer niet om via je huis. Als je er op staat dat het zo moet zijn, dan kies je voor een zogenaamde reversed tunnel vanuit je huis naar je locatie ergens op de wereld.