Kan ik oude zoekresultaten uit Google terugvinden?

Ik ben bezig met mijn scriptie en kwam op Google twee week geleden een handige website tegen. Vandaag probeerde ik met dezelfde zoekwoorden deze website weer te vinden, maar hij lijkt van Google verdwenen. Ik ben er inmiddels achter dat ik met Google Cache vorige versies van websites kan bekijken, maar ik ben de naam van de betreffende website vergeten. Is het dus mogelijk om een soort Google Cache voor zoekresultaten van Google zelf te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
4.6K

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet mogelijk. Maar weet je zeker dat het resultaat niet een lagere ranking heeft gekregen? Soms moet je een paar pagina's verder zijn om een resultaat terug te vinden. Normaal gesproken kun je in de cache van je browser ("geschiedenis") het resultaat terugvinden.

Als je wel de url van een website kent is overigens de Wayback Machine van het Internet Archive ook een goede optie om oude websites te bekijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ben tot pagina 6 van Google gegaan. Is het (in theorie) mogelijk dat een pagina in twee week van de eerste pagina naar verder dan de 6e pagina afzakt? Terugvinden via geschiedenis is helaas niet mogelijk. Het betreft een bedrijvennetwerk waar de internetgeschiedenis niet wordt opgeslagen. Het betrof overigens een PDF bestand. Geen idee of dat iets uitmaakt, maar ter info.
SimonV
6 jaar geleden
Je kunt filetype:pdf toevoegen.
Daarnaast kun je misschien met andere zoekwoorden (verfijndere?) gaan zoeken. Of een woord of reeks woorden tussen aanhalingstekens zetten, waarvan je zeker weet dat ze in de website voorkomen.
Of met Bing.com een poging wagen.
Kun je zeggen wat je zoekwoorden zijn en wat je zoekt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goede aanvullingen van @SimonV. Er is theoretisch de mogelijkheid dat Google sites strafpunten toekent omdat deze zich niet houden aan door Google opgestelde criteria. Zo hebben meer instanties hun site zien verdwijnen. Ook mogelijk is dat de webmaster zelf in de tussentijd in robots.txt een verbod heeft opgenomen om de site te indexeren. Daarnaast kan de inhoud van een site zijn veranderd, bijvoorbeeld doordat gebruikers hun bijdrage van een forum hebben verwijderd (al kun je dan meestal nog wel enkele weken de oude resultaten via de cache terugvinden). Er zijn nogal wat mogelijkheden, maar daaraan heb je verder niet zoveel. Ik ken het verschijnsel, ook in verband met scripties!
probeer deze eens Search for words in title
( find pages with the search query mentioned in the URL )

tik in allinurl:
6 jaar geleden
Je kunt je zoekresultaten hopelijk zo terugvinden.
Installeer eerst de volgende extensie.

Voor Firefox: Norwell History Tools
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/norwell/

Voor Chrome: Better History
https://chrome.google.com/webstore/detail/better-history/obciceimmggglbmelaidpjlmodcebijb

Met deze extensies kun je in je browsegeschiedenis zoeken.
Start de extensie en voer de gebruikte zoekwoorden in.
Dan krijg je een overzicht van de bezochte sites te zien.
Klik op de website die verdwenen leek.
Mocht je een foutmelding krijgen, zet dan cache: voor de url.
Dus http://www........ wordt cache:http://www........
Of zoek met Wayback oude pagina's van deze website op.
http://archive.org/web/web.php
SimonV