Wat zijn de eisen voor een gebruikersnaam bij DigiD?

Ik ben dus mijn gebruikersnaam van DigiD vergeten, handige manier om te achterhalen wat ik destijds is bedacht is adhv de eisen van een gebruikersnaam.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
31.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Wat bedoel je nu? Als je je digid bent vergeten kan je gewoon een nieuwe aanvragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212: je kunt als je een sleutel kwijt bent ook ipv te zoeken meteen het slot vervangen. Met een teruggevonden gebruikersnaam ben je een paar minuten later ingelogd. Moet alles opnieuw, dan duurt het dagen, en als je op vakantie bent moet je regelen dat iemand na die paar dagen je post openmaakt en doorgeeft wat erin staat Niet altijd beter hoor, alleen als iets binnen een bepaalde tijd moet. Bijvoorbeeld in Nederland, of landen waar ze ook maar een DigiD hebben.
ronron1212
6 jaar geleden
@Sanskelotje leg eens uit hoe je het sleuteltje kan terug vinden dan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Door te zoeken (dat staat er zelfs) of in dit geval door te proberen. Als je weet welke eisen er zitten aan een gebruikersnaam verlaag je het aantal mogelijkheden wat de zoektijd vermindert. Stel dat jij een stuk of tientallen gebruikersnamen gebruikt. ronron
ronron1212
RonAchternaam!
Ron Achternaam
Ron Achternaam1212
Ron Achternaam1212!
Ron_Achternaam
ronachternaam Ga maar door. Wel nu weet je niet meer welke je gebruikt heb bij een specifieke dienst. Maar je weet wel dat er per se een leesteken in MOET zitten van die dienst, dan is RonAchternaam!, Ron_Achternaam en Ron Achternaam1212! nog mogelijk. Of als je weet dat hoofdletters niet mogen zijn er weer andere mogelijkheden. Daarom is dit een valide vraag, net als de reactie van Sanskelotje valide is. Jouw opmerking is pas van belang als het zoeken/proberen op niks uitdraait. Echter is het bij Digid een paar dagen wachten omdat ze veel via post doen. Proberen is dan soms sneller, proberen MET weten wat mogelijk is, nog sneller.
ronron1212
6 jaar geleden
@MrTomaat na drie fouten pogingen blokkeert het systeem je voor een bepaalde tijd ik weet niet wat er gebeurt als je vaker blijft proberen.
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.digid.nl/veiligheid/#jfmulticontent_c499-1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als dat waar was voor gebruikersnamen, was het belang van de vraag nog groter dus je reactie onbegrijpelijk. Maar dat geldt enkel voor wachtwoorden. Je kan oneindig andere namen invoeren, probeer maar wat loze combi's. Dus gewoon een onzinnige naam invoeren en dan 3 verschillende wachtwoorden. Dan mag je voor 15 minuten niet meer OP DIE GEBRUIKERSNAAM. Nou prima, dan pak je een andere naam kan je weer 3 wachtwoorden doen. etc De vraag gaat over de gebruikersnaam niet het wachtwoord.
ronron1212
6 jaar geleden
@MrTomaat zoals normaal je hebt gelijk is de discussie niet waard lees het antwoord dat is gegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jij het de discussie niet waard vindt, waarom begin je hem dan? Jij zat fout in je denken, nu snap je het onderstaande hopelijk ook al duurde dat 3 reacties van onze kant om dat uit te leggen. Stelling:
Als je je gebruikersnaam niet meer weet is het handig om te weten wat de regels zijn voor het aanmaken voor een gebruikersnaam om zo je gebruikersnaam makkelijker te herinneren (je verlaagt het aantal mogelijke gebruikersnamen). Wees blij dat we de tijd nemen om zulke dingen stap voor stap uit te leggen aan je. In plaats van onzinnige nietszeggende 1-zinsreacties te plaatsen.
ronron1212
6 jaar geleden
@MrTomaat ik zat niet fout dat is jou conclusie en dat moet jij weten. De rest laat ik ook aan jou verantwoordelijkheid over. Ik blijf er bij dat gewoon een nieuwe digid aanvragen beter is. Hier laat ik het bij anders ben ik de hele dag met jou bezig en daar heb ik geen zin in heb ik je al eens eerder gezegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een optie*, net zoals even een paar gebruikersnamen proberen, als je echter weet wat wel en niet een legitieme gebruikersnaam kan zijn stroomlijn je dat proces. Ongeacht of een nieuwe aanvragen slimmer is of niet, is vragen wat de eisen zijn voor een gebruikersnaam snugger. Dat laatste leek je niet te snappen. Ik hoop dat je dat (nu) snapt. *Zoals al uitgelegd kan je met een paar pogingen in minuten wellicht resultaat hebben, waarbij je nog wel even moet wachten voor dat je een nieuwe naam hebt aangevraagd en gekregen.
ronron1212
6 jaar geleden
Ik blijf er bij nieuwe aanvragen makkelijker en sneller.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat mag. Je mag gewoon onjuist zijn.
ronron1212
6 jaar geleden
@MrTomaat dat mag jij ook zijn onjuist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212: over _hoe_ een sleuteltje terug te vinden is, heb ik het niet gehad. Wel over het voordeel van dat terugvinden, boven het vervangen van een slot. Niet heel uitgebreid, maar ik denk dat het voldoende was.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@MrTomaat: wat jij zegt klopt. Dat blokkeren na een aantal pogingen, gebeurt als die pogingen bij dezelfde gebruikersnaam gedaan worden.
Logisch, het zou vreemd zijn als bijv. Jan_Smid probeert in te loggen en dat om 2 of andere reden niet lukt (bijv. wachtwoord vergeten), en dat een paar keer herhaalt, dat dan Jan.Smid of JanSmid, die zijn wachtwoord wel weet, er niet in komt. Bij mijn bank is dat precies zo. Sterker nog: daar wordt bij een onbekende gebruikersnaam helemaal niet geblokkeerd, hoe vaak ik het ook probeer. Ik heb dat eens gedaan om een blokkade te forceren, omdat de normale manier van wachtwoordherstel niet werkte. Of het nog kan, weet ik niet. Iemand met slechte bedoelingen zou ermee alle J.Smidtjes (B_deVriesjes enz.) af kunnen gaan, en overal de top 3 waardeloze wachtwoorden proberen, tot hij beet heeft. Maar dat is dan een uitslover, die geholpen wordt door onnozelaars. En overmaken kan dan nog steeds niet.

Het beste antwoord

De gebruikersnaam moet minimaal vier tekens lang zijn en is samengesteld uit de letters a t/m z (zowel kleine- als hoofdletters), de cijfers 0 t/m 9, en leestekens. Je kunt jouw gebruikersnaam bijvoorbeeld bijzonder hebben gemaakt door er een apenstaartje @, een underscore _ of een streepje - in te verwerken.

Als je jouw gebruikersnaam bent vergeten, dan moet je opnieuw een DigiD aanvragen.
Omdat je DigiD privé is kan de DigiD-helpdesk je niet helpen bij het achterhalen van jouw gebruikersnaam.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk, dit kan dus helpen. Ik had dit probleem ook, en dacht dat mijn gebruikersnaam uit 2 woorden bestond. Met een spatie ertussen. Maar er mag (toen iig) geen spatie in staan. Dan ligt het voor de hand, dat ipv die spatie iets anders staat. Iets dat zo gebruikelijk is, dat je het kunt doen zonder er aandacht aan te besteden: een _ . enz., zoals in email-adressen. Dat heeft mij dagen wachten bespaard, en daarmee een paar honderd euro waar ik anders naar had kunnen fluiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is bijzonder.
Mijn gebruikersnaam voor de DigiD voldoet aan de bovenstaande voorwaarden. Maar er zitten geen leestekens in.
Wel moest mijn wachtwoord voldoen aan alle eisen die je noemt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Vics "Maar er zitten geen leestekens in." Dat hoeft ook niet lees het antwoord maar.
Er staat nergens dat het die tekens MOET hebben. "Wel moest mijn wachtwoord voldoen aan alle eisen die je noemt." Nee. Je wachtwoord moet voldoen aan: De nieuwe wachtwoorden moeten bestaan uit minimaal 1 kleine letter, 1 hoofdletter, 1 cijfer, 1 leesteken en moet in totaal minimaal acht karakters lang zijn. Het maximum is 32 karakters. Daar staat moeten en 8 tekens minimaal.
Amadea
6 jaar geleden
In plaats van 'en' had ik voor de duidelijkheid 'of' kunnen schrijven. De naam mag namelijk ook alleen maar uit letters of cijfers bestaan. De enige verplichting is dat het vier tekens moeten zijn en dat de naam uniek is.
ronron1212
6 jaar geleden
Amadea +