Vertragen meerdere router jouw internet??

Hallo

Aangezien de router van de provide slecht is geplaatst heb ik zelf nog 2 gelijkaardige Linksys router bijgeplaatst. Ze hebben allemaal een ander IP-adres en slechts 1 (die van de provider) heeft de DHCP-functie ingeschakeld.

Na enige tijd (2 dagen) heb ik soms de indruk dat de snelheid van het internet wat vertraagd.

Kan dat aan die bijgepkaatste routers liggen of maak ik me onnodig zorgen?

Bedankt

6 jaar geleden
in: Internet
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Werk je via Wi-Fi?
weeter
6 jaar geleden
Ja, zowel met gsm als laptop en desktop.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan kunnen de routers idd een negatieve uitslag hebben op de snelheid. Daarnaast is Wi-Fi nogal wispelturig en erg afhankelijk van de plek waar je zit dus is er soms slecht wat te zeggen. Je kan wel speedtest.net draaien of de app downloaden om een beter beeld te krijgen. Wat je op zijn minst kan doen is zorgen dat alle routers op een ander kanaal zenden. Dat is per router verschillend in te stellen.
weeter
6 jaar geleden
Wat bedoel je met op een ander kanaal?
En hoe doe je dat?

Antwoorden (1)

Als je routers achter een andere router plaatst met het idee om de wifi beter bereikbaar te maken, dan moet je zorgen deze deze additionele routertjes van router naar AP mode zijn omgezet, door deze functie zul je zien dat er veel minder latency is op de verbinding en afhandeling van het verkeer. Indien die Linksys het niet kunnen in de webgui zou je nog kunnen overwegen deze te flashen naar OpenWRT zodat je het volledige potentieel van je routers kunt gebruiken (fabrikanten verhullen heel veel intentionaliteit onder het mom van je hebt er ook niet voor betaald)

Maar naar AP mode zetten is de eerste stap om te doen, verder gewoon de kanalen op auto laten staan, niets vastzetten want het naburige wifi verkeer houdt hier geen rekening mee, dus dat is geen goed advies. En als er absoluut geen andere AP's in de buurt zitten, dan kun je het overwegen om te vast zetten, maar kies dan niet 12 of 13 en zet beide AP's dan naast elkaar zoiets als 7&8(waarom dat zo moet is iets te technisch om hier uit te leggen)

Toegevoegd na 47 minuten:
intentionaliteit = funtionaliteit
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kanalen op auto zetten werkt niet altijd optimaal, bij mij bijvoorbeeld hebben beide routers (1 alleen als access point ingesteld; beide met hetzelde SSID en wachtwoord) hetzelfde kanaal waarvan één op auto staat welke ook een redelijk druk kanaal is. Tegenwoordig staan ze beide handmatig op een ander kanaal ingesteld. Goed antwoord trouwens! +1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Kanalen op auto zetten werkt niet altijd optimaal"
Dat verschil misschien per router, want die Fritz!boxen zijn hele fijne jongens, die laten dus ook de naburige wifi points zien in een grafiek met een spread spectrum sausje eroverheen zodat je heel duidelijk ziet waar de stilte zit en waar de fritz!box ook het liefste heen wil...