Hoe kan ik incidenteel veilig gebruik maken van een openbaar wifi-netwerk vanaf een Macbook Pro?

Ik lees dat Yosemite een eigen VPN-mogelijkheid heeft. Hoe werkt dat dan?
Of kan ik beter een app downloaden?
Wat overigens niet lukt via de app-store, omdat ik ze daar niet kan vinden en daarnaast staat mijn Mac downloads van elders niet toe (hoe ontgrendel ik dat eventueel)?
Hoe weet ik overigens of ik voldoende beveiligd ben of niet, voordat ik een open wifi betreed?
Wat is overigens een gebruiksvriendelijke mac-helpdesk-site/forum?
Ik kon tot nog toe geen (begrijpelijk) antwoord vinden op deze vraag.
Dank voor je hulp.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onemorething.nl is een Apple forum. Ik heb er zelf ook een account.

Antwoorden (1)

Veel consumenten-niveau routers bieden tegenwoordig de mogelijkheid om voor VPN (hosting) gebruikt te worden. Omdat je aangeeft dat het incidenteel is, zou dat wellicht een gratis alternatief voor je kunnen zijn.
Zo verbinden al mijn mobiele apparaten standaard met mijn eigen router, met uitzondering van mijn downloadbox welke via een anonieme betaalde VPN het internet op gaat.
Indien je het vaker gaat gebruiken zou ik je adviseren om een VPN abonnement af te sluiten. Gratis varianten zijn niet per sé dubieus maar laten vaak te wensen over qua dataverbruik. zelf heb ik positieve ervaring met AirVPN.