Hoe kan ik GRATIS een digitale mutatie-formulier invullen/bewerken?

Ik werk in de thuiszorg als verzorgende IG.
Als ik wat langer bij een cliënt ben geweest kan ik daarvoor een digitale mutatie-fomulier invullen. Eerder kon ik het zo invullen maar nu doet mn laptop moeilijk:

Ik heb windows10 en daar zit Microsoft Word op. Als ik het document daarin open en wil bewerken zegtie:

"Het bewerken van dit bestandstype wordt momenteel niet ondersteund."

En ook: "De lecentie voor dit product kan niet worden gecontroleerd. Herstel het office-programma via configuratiescherm."

En ook: "Bestanden v internet kunnen virussen bevatten. Als u het bestand niet hoeft te bewerken, kunt u beter in de beveiligde weergave blijven."

Maar ook: "Abbonement verlopen.. meeste functies zijn uitgeschakeld. ""opnieuw activeren"

Enz enz Wat moet ik daar nu mee? Ik wil niet betalen om een formulier in te vullen.

Weet iemand een alternatief dat gratis is en vooral ook gratis BLIJFT ?

7 jaar geleden
in: Internet
1.6K
tinus1969
7 jaar geleden
Je werkgever is hiervoor verantwoordelijk en dient jou van adequate ICT middelen te voorzien. Let op dat software soms alleen gratis gebruikt mag worden als het voor non-commerciële doeleinden is -en dit is werk.
misslobe
7 jaar geleden
Ja daar heb je wel gelijk in...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je geen OpenOffice gebruiken? Dit is een gratis tekstverwerker, en die blijft ook zeker gratis. Je moet misschien even wennen aan de lay-out (de meeste knoppen zien er wat anders uit), maar het is in het algemeen een volwaardig alternatief voor Word.
https://www.openoffice.org/nl/
misslobe
7 jaar geleden
Dankje Pieter 1986. Ik heb er niet eerder meegewerkt. Weet je misschien ook dan de privacy gewaarborgd is in dit systeem?
Pieter2011
7 jaar geleden
Een antwoord van de andere Pieter: Open Office is bijna gelijk aan Word, maar wordt gerund door vrijwilligers (zie ook de bron bij mijn antwoord). De bestanden komen dus (veilig) op je pc te staan. Nadeel is dat updates (inclusief veiligheid) in handen is van die vrijwilligers. Daarom zou ik de voorkeur geven aan Kingsoft, dat door een professioneel bedrijf wordt uitgegeven. De gratis versie kan vrijwel hetzelfde als Word en Open Office. Ook hierbij komen de bestanden op je pc te staan.

Antwoorden (1)

De simpelste oplossing is waarschijnlijk het bestand om te zetten van een Word- naar een Google-document, en het voortaan op de website van Google bij te werken:
https://www.google.nl/intl/nl/docs/about/
Even inloggen en het bestand uploaden. Het wordt dan opgeslagen in het back-up programma Google Drive. Houd er wel rekening mee dat het bestand niet automatisch op je pc of smartphone wordt opgeslagen, maar op de servers van Google wordt gezet. Handig is wel dat je, door bij Google in te loggen, je bestanden vanaf elke pc of smartphone met internetverbinding kan openen en bewerken.

Een andere mogelijkheid is om b.v. het programma Kingsoft Office te installeren op je pc en/of smartphone:
http://www.kingsoftstore.com/kingsoft-office-freeware.html
https://play.google.com/store/apps/details?id=cn.wps.moffice_eng&hl=nl
Die software is gratis en kan prima met Word overweg.

Er zijn meerdere gratis programma's ter vervanging van Windows Office (met o.a. Word), maar die zijn niet allemaal even goed (zie bron).

Je kunt er vrijwel zeker vanuit gaan dat je alle genoemde programma's de komende jaren gratis kunt blijven gebruiken. Anders kies je gewoon één van de andere beschikbare opties.
Pieter2011
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Min:
En nog één: De vraagstelster wil iets doen met cliëntinformatie, dus vertrouwelijke persoonlijke medische informatie Dat mag niet zomaar, en zeker niet in 'the cloud', waar het onduidelijk is hoe privacy, informatiebeveiliging etc zijn gewaarborgd. Dit kan grote problemen opleveren, ook juridisch.
tinus1969
7 jaar geleden
Overigens; de werkgever hoort een werkend systeem te leveren, en die is ook verantwoordelijk voor informatiebeveiliging.
misslobe
7 jaar geleden
Ja dat klopt. Ik zal het in een volgend werkoverleg bespreken.
Wel is het antwoord goed in die zin dat ik het wel voor eigen ducumenten kan gebruiken. Dus Pieter, in ieder geval BEDANKT voor uitgebreide antwoord. Heb er zeker wat aan :-)!!
Pieter2011
7 jaar geleden
@tinus1969 Ik ben het helemaal met je eens dat het opzetten van een registratiesysteem, inclusief waarborgen voor de privacy, primair de verantwoordelijkheid is van de werkgever. De meest zuivere oplossing lijkt mij dat je inlogt op de website van de werkgever en daar, in een centraal bestand, de gegevens verwerkt. Maar kennelijk ontbreekt zo'n systeem en wat moet je dan? De kunt de gegevens in een schriftje noteren, op je eigen smartphone of pc zetten, of in the cloud. (De meeste pc's en smartphones zijn overigens zo ingesteld dat alle bestanden automatisch worden geback-upt bij Dropbox of Google Drive). Dat laatste biedt in elk geval nog encryptie als beveiliging tegen hackers.
Privacy is overigens makkelijk te waarborgen door geen cliënten-/naw-gegevens te vermelden, maar b.v. alleen het cliëntnummer te gebruiken.
misslobe
7 jaar geleden
Als ik via de website van het werk het document download en het wil invullen krijg ik hetzelfde verhaal als wat ik beschreven heb.
Ik ga het bespreken op het werkoverleg, bedankt allen :-)!
tinus1969
7 jaar geleden
@Pieter2011; jouw antwoord kan ernstige juridische problemen opleveren als je dit echt zou doen. Er wordt tegenwoordig zwaar getild aan informatiebeveiliging en privacy, en jouw voorstel voldoet aan geen enkele richtlijn. En omdat de werknemer dit doet, en niet de werkgever, is de werknemer ook persoonlijk aansprakelijk: dat kan betekenen, ontslag en schadevergoeding moeten betalen. Bovendien: Als je als werknemer dit probleem persoonlijk oplost, blijven anderen er mee worstelen. Zie bv het feit dat artsen niet mogen Whatsappen vanwege privacy en informatiebeveiliging: http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/4299657/2016/05/13/Nieuwe-app-Siilo-is-voor-een-arts-beter-dan-Whatsapp.dhtml