Ik wil mijn concurrentie positie van mijn site bekijken Alexa meet dit aan de hand van traffic + aantal pageviews. zegt dit iets en is het betrouwbaar

Met mijn website heb ik alexa Traffic Rank in NL: 10,121 betekend dit dat ik op deze plek sta als beste website van NL?
De concurrent heeft plek 69,243 Traffic Rank in NL. Kan je hiermee ook iets zeggen over verschil? Hebben we bijvoorbeeld 7 keer zoveel traffic? Of zijn er betere manieren om dit soort verschillen in weer te geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt je site op de volgende manier vergelijken met je concurrenten;

1. pagerank! dit gaat vanaf 0 tot wel 8 geloof ik en dit kun je doen door in google pagerank checker in te toetsen. Hoe hoger de pagerank des de beter je ranking in de zoekmachine. En met ranking bedoel ik pagina 1 positie 1 ofzo.

2. Zoekwoorden! Op welk zoekwoord wil jij gevonden worden en waar staat jou concurrent? Typ een zoekwoord in en kijk waar je staat t.o.v. je conccurent.

3. Aantal externe links ook wel linkbuilding genoemd. Hiermee kun je controleren of de concurrent meer links heeft dan jij. Google link checker en dan kun je het controleren.

4. Aantal interne links op je pagina is ook erg belangrijk om een betere ranking te krijgen. Ook dit kun je controleren met de link checker.

Met Alexa is dit moeilijk te meten want de concurrenten moeten wel gegevens hebben doorgegeven aan Alexa en niet iedere website doet dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alexa schat hoeveel bezoekers er op een site komen en hoeveel pagina's zij bezoeken. Dit doen ze door software te installeren op computers van internet gebruikers. (Zie wikipedia link)

Het is erg moeilijk om je site te gaan vergelijken, qua bezoekers, met andere sites. Om je eigen bezoekers statistieken te meten kan ik je Google Analytics aanraden, die geeft veel informatie over waar de bezoekers vandaan komen hoelang ze blijven welke pagina's ze bekijken, etc.
Maar hiermee kan je geen vergelijking met je concurrentie meten. Je zou met de resultaten die je uit Google Analytics krijgt kunnen kijken via welke bron de meeste bezoekers binnen komen op je site, als dit een link is die op een andere site staat zou je kunnen kijken of je concurrenten een link op de zelfde site hebben staan en of hun link dan beter, of minder goed, op die site staat. Daarop kan je dan een schatting maken hoeveel bezoekers je concurrentie via de link binnen krijgt (vergelijken met je eigen statistieken)
Krijg je de meeste bezoekers via google dan kan je de zoekwoorden in google af gaan en kijken wie de beste positie in google heeft, hiermee kan je dan ook weer een schatting van de bezoekers maken. Als je concurenten hoger staan in google, of een beteren plaats hebben op link site's zou je kunnen proberen je site te verbeteren of webmasters aan te schrijven of ze jouw site hoger willen noteren.

Een laatste mogelijkheid is kijken hoeveel backlinks je concurrentie heeft, dit zijn de links die op andere site's staan die verwijzen naar zijn site waardoor er dus bezoekers van ander site;s op zijn site terecht komen. (geen echt duidelijk verhaal van mijn kant maar ik hoop dat je het begrijpt.)
Dit kan je makkelijk doen op deze site: http://wmaster.mriweb.nl/index.php?url=&page=1&bar=5&CID=backlink3

Toegevoegd na 2 minuten:
Het blijft dus altijd een grote gok om je eigen site te vergelijken met die van concurrenten. Daarom heb je ook altijd nog een laatste mogelijkheid, als er op de site van je concurrenten advertentie plaatsen worden aangeboden zou je kunnen informeren naar bezoekers statistieken, die worden dan meestal gegeven om een beeld te geven over de site voor een mogelijke adverteerder.
Dit is misschien niet de meest nette methode maar geeft je wel de meest betrouwbare resultaten. (mist je natuurlijk met een betrouwbare site te maken hebt)