Waarom moeten we internet huren en kunnen we het niet kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag maar het antwoord lijkt me duidelijk. Onmogelijk door alles wat erbij komt kijken.

Het beste antwoord

Je kunt zelf een sleuf graven(wel eerst even een vergunning aanvragen) vanaf je huis naar de AMS-IX(Amsterdam) en daarin zelf een glasvezel trekken, 2x een SFP-LR van 1Gbit aanschaffen, een Managed switch met SFP poort ritselen op marktplaats voor thuis. Maar dan.... dan sta je daar met je vezeltje in een gekoelde en beveiligde serverruimte en dat draadje moet ergens in... Ha! een switch, maar wie beheert die switch? Die meneer van die switch wil vast een vergoeding hebben voor het inprikken van mijn vezeltje...? En die meneer gaat vast vragen hoeveel verkeer ik per maand ga doen op dat vezeltje... En die meneer krijgt ook een rekening van andere peering partijen voor transit verkeer naar andere netwerken buiten de AMS-IX(want ja, het internet houdt niet op bij de grens van Amsterdam....) en heeft daar peering afspraken mee die je nooit kunt afkopen, en daarom kun je het internet niet kopen...Om je al die rompslomp zoals hierboven beschreven te besparen hebben internet providers er een dienstverlening van gemaakt met een maandelijkse service fee die je op ook maandelijkse basis moet betalen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1, andere antwoorden zijn ook goed. Maar voor mij is dit het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je! :-)

Andere antwoorden (3)

Kopen? Hoe zie je dat voor je? Miljarden aan apparatuur. Constante kosten aan personeel. Er moet steeds opnieuw geinverteerd worden. Overigens huur je niet, je betaalt voor de service, zoals allerlei vergelijkbare diensten.

-Radio/tv
-Elektriciteit
-Telefoon

Toegevoegd na 17 minuten:
*geïnvesteerd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee, daarom mijn vraag ;)
Internet huur je niet. Je betaalt een vergoeding aan een provider en daarmee krijg je toegang tot internet. Maar internet zelf is eigendom van niemand. Er is geen 'internetbaas' die bepaalt wat er allemaal oo komt. Het is een groot netwerk van netwerken die met elkaar verbonden zijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Snap de min niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Idem. Kan de minnaar misschien uitleggen wat hier fout aan is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is het wel een minnares.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien iemand die wilde plussen maar per ongeluk minde?
Omdat Internet geen voorwerp is dat in je bezit kan komen, maar een dienst waar je gebruik van kunt maken. Die wordt dus nooit je eigendom - je betaalt zolang je er gebruik van wilt maken.

Vergelijk het maar met je televisie : de teevee kun je kopen, die is je eigendom (net als je computer) , maar als je meer wilt dan DVD's afspelen, zul je moeten betalen voor een dienst die programma's doorgeeft. Een kabelprovider, een satellietprovider, etc. De apparatuur is van jou, de dienst krijg je slechts door periodiek te betalen zolang je er gebruik van maakt. Of een telefoo; die kun je kopen, maar daar hoort altijd een abonnement (of beltegoed dat je steeds moet vernieuwen) bij.

Internet is dus geen concreet voorwerp, maar een netwerk van 'alle' aangesloten computers en servers die met elkaar communiceren. Die kunnen nooit allemaal je eigendom worden. Zolang je er gebruik van wilt maken, zul je moeten betalen. Niet huren ; het komt nooit in je bezit. Je bent slechts 'gebruiker' .