Betere ranking in Google.com dan in Google.nl. Hoe komt dat?

Hoe komt het dat één van mijn websites met een .nl domeinnaam, hoger scoort in Google.com, dan in Google.nl? Het zou toch andersom moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Dit hangt waarschijnlijk van je linkprofiel af. Heb je goede links vanaf internationale sites dan zul je sneller stijgen in google.com. Bookmark sites als delicious, stumbleupon en reddit zijn allemaal ínternationale links, net als links vanaf Belgische startpagina's. Wil je dus hoger ranken in google.nl dan zul je links van .nl domeinnamen moeten verzamelen of van sites die gehost worden in NL.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mogelijk zorgt je zoek-query in de Nederlandse versie voor meer semantische resultaten dan in de Engelse. Met andere woorden, als de dictionary/lexicon op de internationale versie een kleinere Nederlandse Thesaurus bevat dan die van de Nederlandse site, geeft hij minder 'vergelijkbare' sites.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou er mee te maken kunnen hebben dat in google,nl je Nederlandse website hoger word gewaardeerd omdat deze waarschijnlijk resultaten uit google.com filtert die niet Nederlands zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Google gebruikt een pagerank algoritme om de relevantie van jouw site te beoordelen binnen de gevonden resultaten. De pagerank van Google wordt uit twee delen opgebouwd:
1. Het aantal pagina's waaruit jouw website bestaat
2. De hoeveelheid websites die naar jou verwijzen
Hier wordt een gewogen som van genomen en dat bepaald je pagerank. Google zal natuurlijk een ietwat andere formule gebruiken, maar het idee blijft gelijk.

De vraag is nu dus waarom Google.nl andere resultaten oplevert wanneer je het aantal geindexeerde pagina's en het aantal links naar jouw site telt dan Google.com. Waarschijnlijk komt het omdat Google denkt dat jouw .nl site relevanter is voor buitenlandse of algemene zaken, dan voor alleen de Nederlandse markt. Heb je veel Engelse of andere buitenlandse teksten op je pagina staan?
Houd er verder ook rekening mee dat wanneer je met een Google account ingelogd bent, je zoekresultaten worden beïnvloed door je zoek-geschiedenis. Wanneer jij dus een sterke voorkeur toont voor Nederlandse pagina's in het Google.com domein, kan het zijn dat jouw domein daardoor dus hoger uitvalt. Of sterker nog, wanneer je al veel op je eigen domein hebt geklikt vanuit Google.com, dan zal die pagina dus automatisch al hoger komen te staan voor jou.