Wat moet ik doen als mijn internetverbinding Beperkt is en mijn DNS server niet beschikbaar is?

Hoi,

Ik heb een probleem. Bij ons thuis is er WiFi-verbinding, maar na het resetten van de router, doet hij het maar op 3 laptops, waarvan 1 ''Beperkt'' is en die dus geen internetverbinding heeft. Hartstikke vreemd natuurlijk, omdat hij het op mijn laptop gewoon doet. Nu wilde ik het probleem oplossen met ''Probleem oplossen (internetverbindingen)'' en geeft ie ''Uw DNS-server is mogelijk niet beschikbaar'' aan en blijft ie maar Beperkt. De laptop opnieuw opstarten en opnieuw verbinden heeft niets geholpen. Ik heb een Sitecom WL-582 router, IP-configlog uploaden als het nodig is.

Wat kan ik het beste doen?

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
11K

Het beste antwoord

Met "beperkt" bedoelt Windows dat het gelukt is om een netwerkverbinding te maken, maar dat hij via die verbinding niet in staat was om het internet te bereiken.
Het meest voor de hand liggend is dat je probleem-PC een ip-adres heeft dat niet in hetzelfde subnet zit als de andere PC's.
Ik zal uitleggen wat ik met dat laatste bedoel: open een DOS-box op je probleem-PC en tik in "ipconfig". Je krijgt dan (een hele hoop gegevens en ook) een IPv4-adres te zien dat lijkt op 192.168.178.1 of zo.
Doe hetzelfde op een van de goede PC's. Het is nu de bedoeling dat het IPv4-adres dat je daar te zien krijgt, ook lijkt op 192.168.178.x, waarbij alleen het laatste getalletje verschilt van de eerste PC. Alleen als dat zo is, dan maken de twee PC's deel uit van hetzelfde subnet en kunnen ze elkaar zien. Dit is bij veel mensen onbekend en leidt vaak tot problemen.
Als je dit bij alle PC's controleert, zul je zien dat de PC's die geen probleem geven, allemaal dezelfde drie getallen in het IPv4-adres hebben staan.
Ik vermoed dat de probleem-PC een IPv4-adres laat zien dat niet lijkt op de andere. Dit kun je op diverse manieren oplossen: als dynamische adrestoewijzing is uitgeschakeld, moet je het inschakelen. Als het al was ingeschakeld en het gaat nog steeds fout, kun je een vast IP-adres invoeren dat in het juiste subnet zit.

Er is nog een totaal andere mogelijkheid, maar die is nog veel zeldzamer: wanneer de router verkeerd ingesteld is, krijgen je PC's hun adres niet toegekend door de router, maar door je internetprovider. In dat geval is het adres dat je ziet bij ipconfig (zoals hierboven beschreven) hetzelfde als het adres dat je ziet op www.whatismyip.com. In dat geval kan de klantenservice van je provider het voor je oplossen. Dat moet je dan zo snel mogelijk doen, want het is een gevaarlijke situatie met het oog op hackers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Probeer de wifi instelling op de probleem pc te verwijderen en daarna opnieuw instellen.