Hoeveel/welke kabels vanuit modem naar tv(-ontvanger)?

Beetje vreemde vraagstelling, maar het gaat om het volgende:
Ik ben pas verhuisd en even aan het rondgoogelen voor de beste manier om goed internet en digitale tv te krijgen. De wandcontactdoos waar ik (denk ik?) de aansluiting voor adsl in moet stoppen zit midden in de kamer en de tv staat zo'n 10 meter verderop.
Hoe zit dat dan met kabels en kastjes etc?
Modem moet denk ik sowieso vlakbij wandcontactdoos staan?
En dan is er het tvontvangerkastje. Moet die ook daar vlakbij staan of kan die met een (UTP??)kabel van een meter of 10 gewoon bij de tv staan? En is er één kabel die van modem naar dat kastje gaat, of zijn er meerdere?

Ik ben een beetje een nitwit hierin, dus hoop dat iemand mij kan helpen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
3.1K

Antwoorden (1)

Het is in elk geval een goed idee je modem zo dicht mogelijk bij het aansluit punt te zetten

maar voor de rest mag je het eigenlijk zelf bepalen
10 meter is gewoon geen probleem voor de netwerk kabel
maar let wel even op op welke poort je deze aansluit
sommige modems hebben bv poort 4 of juist poort 1 speciaal voor tv bestemd dat kan je vast in het aansluit schema wel terug vinden zie je doos/handleiding

in principe heb je dus 2 kabels nodig
De standaard adsl kabel met de stekker (zit standaard bij je pakket)
deze ziet er uit als een telefoonkabeltje

En een gewone netwerk kabel zit vast ook minimaal (1) bij je pakket weet niet of deze dan lang genoeg is.
capthavoc
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, bedankt! Nog een vraagje dan: ik heb nu die wandcontactdoos opengeschroefd en rechtsonder steken allemaal losse draden uit een kabeltje die vanuit de muur komt: rood, blauw, oranje en wit. Ze zitten nergens op aangesloten (ook niet in het stopcontact zelf, dus dat zal niks doen?).
Is dit normaal? Is dit misschien een ISRApunt?
capthavoc
9 jaar geleden
In principe zijn er maar 2 draden verbonden de rest is voor eventueel meerdere lijnen bijv het wat ouderwetse ISDN of bij bedrijven die meerdere huis lijnen gebruiken normaal zit er een stekker met 4 Polen bij je modem set ? Deze kun je gewoon aansluiten als het lijkt of niets is aangesloten wat niet normaal is schroef dan de telefoonstekker lis en kijk naar de aansluiting en sluit de kleuren corresponderend aan, in principe zijn er altijd maar twee actief de overgebleven kleuren kan je wel aansluiten maar het hoeft niet maar normaal gesproken was het niet noodzakelijk de stekkerdoos open te schroeven gewoon een kwestie van de stekker er in kabeltje in de stekker en naar het aansluiting op
Het modem toch ?