Waar maak ik het best een blog?

Hoe maak ik mijn eigen blog! En het liefst gratis

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
Ritsuka
9 jaar geleden
Tumblr

Antwoorden (4)

Daar zijn duizenden manieren voor. Grofweg kan je het indelen in twee typen:
Je kan alles zelf beheren (eigen domeinnaam en eigen installatie van blogsoftware hosten) of je kan een dienst als Blogspot of Wordpress.com (de hosted variant van Wordpress) gebruiken.

Die laatste (blogspot en wordpress) bieden je een subdomein aan, zoals jantje.blogspot.com of jantje.wordpress.com en daar kan je naar hartelust bloggen.

Wil je een uniek blog en de layout volledige zelf kunnen beheren? Dan kan je het beste zelf je eigen installatie hosten, maar daar komen wel kleine kosten (althans even er vnauit gaan dat je niks complexs wil en je bezoekersstromen niet dusdanig groot zullen zijn) bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat laatste kan ook erg goedkoop zijn. Zoals met een Raspberry PI (€35, kleine computer, verbruikt 3,5 watt, dus erg weinig). Moet je wel wat verstand hebben van Linux, maar daarna is het zo goed als gratis. Alleen je stroom moet je dan nog betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WDHBGS, een raspberry pi gebruiken zou inhouden dat hij zelf een servertje moet instellen en etc. Dat is niet moeilijk, maar nogal een gedoe als je een handjevol bezoekers verwacht. Daarnaast heb je, weliswaar marginaal, maar toch, kosten aan een domeinnaam. Je hebt gratis subdomeinen en etc., maar dat is niet je van het. En een .tk domeinnaam wil je anno 2014 ook niet. Voor 40 euro pak em beet heb je ook twee a drie jaar een goedkoop hostingpakketje met domeinnaam. Lijkt me voor een beginner veel prettiger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom doe je opeens veel negatiever over zelf hosten terwijl je het ook in je antwoord noemt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuus, mijn bedoeling is niet om negatief te zijn voor je aanvulling, het is een prima suggestie. In mijn antwoord bedoelde ik met zelf hosten, het zelf hosten van de wordpress installatie, niet zelf hoster spelen. Ik geef de voorkeur aan een professionele hoster t.o.v. het thuis hoster. Serverruimte huren bij een professionele partij is doorgaans veel makkelijker omdat die partij de server beheert en stabiele zakelijke verbindingen heeft i.p.v. een consumentenaansluiting en is het doorgaans beter beveiligd. Zolang je php en mysql in je pakket hebt (en dat zit in de goedkoopste pakketjes) kan je daar echt een hele hoop. Een hostingpakket afnemen bij een professionele partij en daarop een stukje serverruimte huren is m.i. voor de gemiddelde gebruiker die zelf zijn eigen installatie wil hosten de beste oplossing. Maar dat wil niet zeggen dat jouw suggestie slecht is, integendeel, zelf een server opzetten is een prima oplossing, maar voor de gemiddelde leek te veel werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, dan snap ik nu wat je bedoelt. Ook excuses van mij!
Wat dacht je van Tumblr? Hierop kan je je helemaal uitleven met tekst, video, foto chat etc. Als je toevallig ook nog een beetje handig bent met html. kan je helemaal je gang gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf heb ik ook een blog sinds kort. Ik had al sinds 2010 een blog, maar ik gebruikte die niet meer sinds 2012. Ik gebruik WordPress van wordpress.org. Dat moet je uploaden naar je webhost, ik heb als webhost Hostinger.nl. Dat is gratis. Ik heb met de plugin Jetpack Wordpress met Wordpress.com gecombineerd, zodat ik veel meer functies heb. In het begin denk je misschien: "Pff, waar ben ik aan begonnen!", maar daarna wordt het makkelijker. Als domein gebruik ik .tk als TLD (.nl en .com zijn ook TLDs). Via dot.tk kun je een gratis .tk-domein aanvragen en die doormiddel van nameservers (gewoon invullen van informatie van Hostinger, je hoeft zelf dan niks anders te doen) te koppelen. Ik gebruik voor het geval als mijn blog offline is ook nog CloudFlare.com. Een gratis dienst waar je je website sneller mee kunt maken en je website blijft ook nog online als de servers van Hostinger niet online zijn. Succes! Heb je vragen, stel ze gerust, ik heb ervaring!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@10e, als je wordpress zelf host, kan je ongeveer alles aanpassen aan wat je maar wilt. Het is ook zeer simpel om plugins toe te voegen, en daarmee veel functies. De meeste plugins en een redelijk aantal zijn gratis beschikbaar, dus je kan het ontzettend veel aanpassen. Maar dan zul je een hostingpakketje moeten of zelf een server moeten installeren. Check spotify.com dit is ook gebouwd met Wordpress en ziet er schitterend uit!
Check ook: http://www.creativebloq.com/web-design/examples-wordpress-11121165 Wordpress is een prettig systeem en een krachtig frameworkje waarmee je heel veel fantastische websites kunt bouwen. Echt heel mooi. Bron over spotify op wordpress: http://sproutsocial.com/insights/best-wordpress-blogs/ Als je zelf een beetje handig bent met HTML, PHP en eventueel MySQL en/of JavaScript kan je alles zelf aanpassen en er iets fantastisch van maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit thema's gezien met WordPress die geld kosten, als ik eerlijk ben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WDHBGS, Er zijn honderd duizenden betaalde templates voor Wordpress, misschien zelfs meer dan gratis templates (bijv. op themeforest verkrijgbaar). Daarnaast is het layout van een site als Spotify ook hevig aangepast en heeft dat veel manuren gekost en dat heeft Spotify ook moeten betalen (de template van Spotify hebben ze zelf ontworpen dus die kan je niet kopen, helaas). @10e, dat geldt voor wordpress.com en wat andere sites die standaardinstallaties aanbieden. Voor een tientje per jaar heb je al een goedkoop hostingpakket, dan kan je wordpress zelf hosten en werkelijk waar echt alles zelf aanpassen. Elk onderdeel, elke regel code kan je als je wilt dan aanpassen (uiteraard moet je wel weten wat je doet). Plugins kan je installeren met een paar muisklikken (en daarmee de functionaliteit heel erg uitbreiden), daar is over het algemeen zelfs geen HTML kennis voor nodig. Zolang je het zelf host. Dat is dus wellicht een interessante optie. Met HTML kan je wat, maar als je ook PHP (en liefst MySQL en CSS) kan schrijven, dan kan je elk detail naar eigen hand zetten. En volledig customizen. Wordpress is dan een mooie constructie om je eigen site verder op te bouwen. UIteraard kan je de functionaliteit van wordpress en de plugins ook zelf maken, maar dat hoeft niet, want je kan beter voortbouwen op wordpress. Wordpress is een fantastisch pakket. Er zijn meer pakketten die iets dergelijks kunnen, maar Wordpress zelf een schitterend mooi opensource pakket.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@aaabc123, zelf wijzig ik ook weinig aan de thema's. Ik heb niet voor niets gratis hosting en een domeinnaam. Ik wil namelijk dat mij bezoekers geen advertenties te zien krijgen, ook al verdien ik dan wel geld. Dat is ook de reden dat ik weinig wijzig aan de thema's, want veel thema's kosten geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wdhgbs, er zijn ook gelukkig heel veel mooie gratis themes gelukkig ;) ik snap je punt wel. Overigens vind ik het bewerken van themes van bestaande themes een leuke bezigheid, dus dat komt goed uit ;)
Zoek een gratis hostingprovider waar je aan de slag kan gaan met een cms zoals wordpress of drupal. Vraagt misschien wat meer werk maar kan je het toch een beetje aanpakken zoals je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kort maar krachtig! +1