Wanneer een internet verbinding bijvoorbeeld 2 dagen niet werkt kan ik dan eisen dat ik die 2 dagen niet betaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
1K

Antwoorden (5)

Ja, dat kun je eisen. Maar waarschijnlijk hoef je zelf daar niet eens actie voor te ondernemen. Bij zulke langdurige storingen geven providers uit zichzelf al geld terug, of ze verrekenen het met het abbonnementsgeld van de volgende maand.
Daar zijn ze toe verplicht. Ik heb zelf ook een keer korting gekregen op mijn abonnementsgeld voor een lange storing.
9 jaar geleden
Ik geloof dat ze wettelijk pas verplicht zijn bij een storing van 7 dagen of langer.

Maar redelijkerwijze zou je kunnen bellen naar de klantendienst en sowieso om een tegemoetkoming kunnen vragen.

Neem ook tijdig contact op met de ombudsdienst voor telecommunicatie als je voelt dat je provider onredelijk is. Ik heb eens een discussie gehad met mijn gsm-provider toen ik niet op internet kon. De provider beweerde dat het aan mijn toestel lag terwijl ik het tegendeel eenvoudig kon bewijzen door een simkaart van een andere provider in mijn toestel te stoppen.

Dat probleem is nooit opgelost geraakt, het heeft een maand aangesleept en ik ben overgestapt op een andere provider voor internet en weigerde de laatste maand te betalen. Vervolgens werden al mijn andere diensten bij die provider afgesloten wegens achterstallige betalingen. Toen ik belde naar de klantendienst kreeg ik te horen: "dat u een maand geen gebruik heeft gemaakt van internet, is u keuze niet de onze, u abonnement moet betaald worden". En laat het nu toch echt wel omgekeerd geweest zijn!

Ja, providers kunnen het soms heel leep spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kun je wel eisen, maar het zal niets opleveren.
Je zult ten eerste moeten bewijzen dat het niet werkte (hoe???), en ten tweede dat het aan je provider ligt en niet aan jezelf.
9 jaar geleden
Eisen is wel erg "dwingend" en kan juist deuren sluiten ipv openen. Een instantie, bedrijf of dergelijke iets voorleggen en overleggen over een mogelijke korting/tegemoetkoming is wat anders en opent al sneller wat meer mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt helemaal van de voorwaarden van jouw abonnement af. Providers geven vaak aan hoeveel storing ze verwachten. Dat kun je 'redelijk' noemen, al is elke storing irritant. Naar bedrijven toe noemen we dit een SLA, maar in jouw geval zal dit in de algemene voorwaarden staan. Dat zijn de harde afspraken waaronder jij jouw abonnement bent aangegaan.

Naast die harde afspraken, bestaat er nog zoiets als 'coulance'. Met andere woorden, het kan maar zo zijn dat jouw provider het jou gunt om die twee dagen terugbetaald te krijgen. In dat geval is 'vriendelijk vragen' de beste methode om deze gunst te ontvangen.

Hoe dan ook, de fout moet natuurlijk wel aanwijsbaar bij jouw provider liggen. Zorg dat je contact opneemt als de storing start en noteer alles. Dan kun je hard maken dat de storing ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Staat het je allemaal niet aan? Dan is het misschien beter om van provider te wisselen. Iedere provider gaat op een net iets andere manier om met dit soort problemen. Het nadeel is ook dat de meest serieuze providers, ook serieuze abonnementsgelden vragen. Uiteindelijk krijg je waar je voor betaald.