hoe bekijk ik op mijn PC oude versie (cache?) van een webiste

een website is aangepast en ik hoop dat in mijn cache nog een oude versie zit, die ik kan bekijken, hoe doe ik dat (ik heb de site nog niet geupdate op deze PC, dus zou de oude OK moeten zijn. Ik gebruik Google Chrome

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik dacht er dus aan om het offline op mijn PC uit cache te bekijken, want Waybackmachine etc hebben het niet. Maar staan bekeken pagiina's eigenlijk wel in cache. Ik dacht dat dat vroeger toen ik IE gebruikte wel zo was, maar ik zit nu met Chrome.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
2.2K

Antwoorden (1)

Er is een site waybackmachine die oude versies van vele webpagina's weergeeft.
http://archive.org/web/

Als het een door die pagina of andere soortgelijke, niet is geïndexeerd, dan zal het waarschijnlijk niet werken.
Zodra jij een verzoek doet voor die pagina, zal er een verzoek uitgaan vanaf je PC om de content op te halen.
Wat er op jouw PC gecached is, zijn over het algemeen alleen plaatjes van die site.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht er dus aan om het offline op mijn PC uit cache te bekijken, want Waybackmachine etc hebben het niet. Maar staan bekeken pagiina’s eigenlijk wel in cache. Ik dacht dat dat vroeger toen ik IE gebruikte wel zo was, maar ik zit nu met Chrome.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Caching is uitgevonden om bandbreedte te sparen die vroeger erg kostbaar was. Wat het meeste ruimte innam waren vooral plaatjes, iedere keer als we weer op diezelfde pagina kwamen, moest de content (tekst) en de plaatjes worden geladen. Aangezien tekst erg klein is, werd dit niet opgeslagen, maar de muziekjes (vroeger midi files) en plaatjes wel, om het gevoel te geven dat de pagina de tweede keer sneller geladen was.
Tekst wordt alleen opgeslagen als je dit zelf doet of mogelijk als je een "oude" statische html pagina binnenhaalt. Tegenwoordig worden de pagina's dynamisch gegenereerd voor jou op het moment dat je de content opvraagt. De html pagina bevat grotendeels alleen verwijzingen waar de content en hoe de content wordt weergegeven.
Ik vrees dus dat je de pagina niet meer terug kunt halen...